FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/01/2022

Vad kan jag göra när jag inte får min lön utbetalt?

Jag har på egen begäran avslutat min provanställning,då arbete 70+ timmar i veckan inte fungerar för mig.

Jag har alltid en månads innestående lön och har idag inte fått någon lön utbetalt.

Jag jobbade på pappret och instämplat 194 timmar i November.

Det skulle varit utbetalt idag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag kan inte utläsa någon direkt fråga från din text men jag kommer utgå från att du undrar vad du kan göra när du inte får din lön utbetalt.

Ett anställningsavtal mellan en arbetsgivare och en arbetstagare är bindande, varav att betala ut lön är en av arbetsgivarens främsta skyldigheter i detta avtal. När arbetsgivaren inte betalat ut lönen i tid uppstår en fordran gentemot arbetsgivaren för det belopp som lönen motsvarar.

Förutom att direkt kräva av din arbetsgivare att få ut din lön kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Därigenom kan du begära att arbetsgivaren ska betala ut den lön som du har rätt till.

Om anledningen till att du inte får ut din lön är att arbetsgivaren har ekonomiska problem och företaget behöver gå i konkurs, kan du ansöka om få ut statlig lönegaranti.

Om Kronofogdemyndigheten inte kan hjälpa dig med att få ut din lön kan du i sista hand vända dig till domstol för att de fastslår att arbetsgivaren ska utge lön.

Sammanfattning

Du kan väcka talan i domstol för att få fastställt att din lön ska utbetalas till dig. Det är dock fördelaktigt för dig om du först försöker begära lön från din arbetsgivare, i andra hand vänder dig till Kronofogdemyndigheten och i sista hand vänder dig till en domstol.

Min rekommendation är att du tar kontakt med ditt fackförbund, om du är medlem i en sådan. I annat fall rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra kunniga jurister för mer praktisk hjälp i din fråga. Annars hoppas jag det löser sig för dig och att du fått svar på eventuella frågor!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare