FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga10/06/2021

Vad kan jag göra när mitt barn köpt saker på nätet utan mitt godkännande?

Hej! Dottern, 17 har blåst alla körkortspengarna, över 10 000 på 2 månader på EA med att köpa spelpengar. Hon har säkert inte fattat själv vad hon gjort då hon har NPF. Nu undrar vi sjävklart som föräldrar om det finns tex någon lag eller liknande som ökar på våra chanser att få tillbaka pengarna ? Vad gäller rent juridiskt vid sånt här ? När barn köper saker på nätet ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Generellt sett kan ett barn under 18 år inte genomföra ett juridiskt bindande köp på nätet. Undantaget är om barnet är över 16 år och handlar för pengar som barnet själv tjänat in.

18-årsgräns för att ingå avtal om köp

Ett barn som inte har fyllt 18 år behöver i regel föräldrarnas tillstånd för att ingå avtal och köpa saker (9 kap 1 § föräldrabalken - FB). Det innebär att ert barn inte får köpa saker eftersom hon är under 18 år. Har ett köp ändå genomförts ska avtalet generellt sett ses som ogiltigt förutsatt att godkännande från er som vårdnadshavare saknas. Ett sådant ogiltigt köp ska göra att köpet hävs och att pengar och varor går åter (9 kap 6-7 § FB). Däremot finns undantag om hon såsom ovan nämnts tjänat in pengarna själv eller fått godkännande från er.

Onlinebutiker behöver inte kontrollera åldern

Däremot finns inga regler som tvingar butiker online att kontrollera att deras kunder är gamla nog för att ingå avtal. Det innebär ett ansvar på föräldrarna att se till att ens barn inte handlar på nätet. Om ens barn ändå ingått avtal kan ni som föräldrar kontakta berörd butik och hänvisa till att er dotter inte haft något godkännande från er föräldrar. Det kan bli en omfattande process men antagligen har företaget ett tillvägagångssätt för situationer som denna.

Om du som förälder lämnat ut kod eller lösenord gäller det dessvärre som godkännande för ett köp. Detta förutsätter dock att det är ett köp som ett barn i er dotters ålder får antas kunna göra. Det är därför viktigt att som förälder inte lämna ut koder och lösenord.

Sammanfattningsvis

Barn ska inte kunna ingå avtal eller köpa saker utan föräldrarnas tillåtelse. Däremot finns inga regler som gör onlinebutiker skyldiga att kontrollera kundens ålder. I regel blir avtal som ingås med barn ogiltiga, men hur det löses är upp till företaget som barnet handlat ifrån. Undantag är om barnet tjänat pengarna själv eller fått tillgång till föräldrarnas lösenord eller kod och därför kunnat genomföra köpet.

Vad du kan göra

I första hand kan du vända dig till spelföretaget och hänvisa till att din omyndiga dotter ingått avtal utan ditt godkännande. Om du och säljaren inte kommer överens efter ditt bestridande kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för en bedömning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare