Vad kan jag göra när mitt ex inte hämtar sina saker?

Hej! Min fd kille har saker kvar hemma hos mig. Han har aldrig varit skriven hos mig och jag har erbjudit mig att köra och lämna sakerna till honom men han säger att han inte ska vara hemma och ta emot sakerna och inte har plats för dom. Han säger även att jag är skyldig att ha dom hos mig i 3 månader annars kan han polisanmäla mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en besvärlig situation när någon inte hämtar sina saker. Till att börja med vill jag säga att du inte är skyldig att förvara hans saker en viss tid som han bestämmer. Du kan däremot inte göra vad som helst med sakerna, vilket jag kommer förklara nedan.

Vad du inte får göra – slänga eller flytta saker utan tillåtelse

Eftersom det är ditt ex som är ägare till sakerna, kan du inte göra vad som helst med dem. På grund av att det inte är du som äger sakerna, riskerar du att göra dig skyldig till olovligt förfogande om du skulle slänga hans saker (10 kap. 4 § brottsbalken). Om du skulle flytta hans saker utan hans tillåtelse, riskerar du att göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken). Jag råder dig därför att inte slänga eller flytta hans saker utan hans tillåtelse.

Vad du kan göra - påtala egenmäktigt förfarande

Det är inte heller tillåtet att låta sin egendom vara kvar i någon annans hem, om man blivit ombedd att flytta den. Genom att ha kvar sina saker hos dig kan även ditt ex göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Detta beror på att besittningen till din bostad rubbas genom att dess användbarhet begränsas på grund av att sakerna ligger kvar och tar plats. Detta är något du kan påtala för honom.

Vad du kan göra – ansöka om handräckning

Ett påtryckningsmedel som du kan använda mot ditt ex är att ansöka om handräckning hos Kronofogden. Ett beslut om handräckning innebär att Kronofogden skickar ett krav till exet om att hämta sina saker. Det kostar 300 kr att ansöka om handräckning. Du kan dock begära ersättning för ansökningskostnaden i din ansökan, Kronofogden kommer då att kräva ditt ex på 300 kr.

Exet kan efter ett beslut om handräckning agera på tre olika sätt: acceptera, bestrida eller ignorera kravet.

- Om exet accepterar kravet, så kommer han att hämta sakerna hos dig.

- Om exet bestrider kravet, kan Kronofogden inte göra mer utan du blir måste då ta ärendet till Tingsrätten för att Kronofogden ska kunna hjälpa dig vidare.

- Om exet ignorerar kravet, har Kronofogden möjlighet att hämta saker på exets bekostnad. Exet blir då skyldig att betala kostnaderna som Kronofogden har för att hämta hans saker. Dock bör du komma ihåg att om exet inte betalar kan du i vissa fall vara tvungen att stå för denna kostnad.

Du kan läsa mer om handräckning här.

Slutsats

Mitt första råd är att ta kontakt med ditt ex igen för att försöka hitta en gemensam lösning. Du bör inte slänga eller flytta hans saker utan lov, eftersom du då riskerar att begå brott. Om ni inte kan komma överens, så kan du vända dig till Kronofogden och begära handräckning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare