Vad kan jag göra när någon inte lämnar tillbaka en utlånad bil?

Hej,

Jag har en bil som står skriven på min pappa. Jag var tidigare i ett samboförhållande och då fick min föredetta sambo låna bilen och använda den som hennes, alltså köra till jobbet osv. Det tog slut mellan oss och jag flyttade ut från den gemensamma hyreslägenheten för 4,5 månad sedan. Har efter det frågat om hon vill köpa bilen, och efter långt velande sa hon till slut att hon skulle köpa bilen. Eftersom vi inte har kunnat prata efter uppbrottet utan att bara tjafsa bestämde vi att hon istället för att prata med mig skulle prata med min pappa om att ta över bilen, pris, betalning och allt som hör till. Nu har det gått 2 månader sedan hon sa att hon skulle köpa den men hon har fortfarande inte kontaktat min pappa och nu svara hon heller inte på sms. Jag är väldigt less på situationen och det känns som att hon bara slingrar sig för att slippa betala.

Hon har alltså kört omkring i en bil olovligt i ca 4 månader. Nu funderar jag på att ställa av bilen och anmäla den stulen. Kommer jag någonstans med det eller finns det andra bättre alternativ.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för du valt att vända dig till Lawline med din fråga. Om jag har förstått dig rätt så handlar din fråga om det fall att din före detta sambo under ert förhållande fick låna en bild som tillhör din pappa, och nu inte lämnar tillbaka den eller betalar för att köpa den. Enligt mig handlar konflikten därför om det kan vara så att din före detta sambo begår någon form av brottslig handling och vad du i sådana fall kan göra för att få ett stopp på detta.

Hon kan göra sig skyldig till olovligt förfogande enligt 10 kapitel 4 § i Brottsbalken (se här)

I min mening tycker jag att det låter som att din före detta sambo har begått, och fortfarande begår, ett olovligt förfogande. Varför det inte kan handla om en stöld är för att din f.d sambo har fått bilen i sin besittning (alltså får bilen till sin, i "sina händer") lovligen, då din pappa/du lånat ut bilen till henne på eget initiativ.

För olovligt förfogande är detta alltså inte ett krav, utan det handlar om när någon har fått en sak till sig "lagligt" men sedan när saken ska lämnas tillbaka använder egendomen på ett sätt som inte är okej. Att du har lånat ut bilen till henne är därför inget som gör att det hon håller på med är att anse som ett okej agerande. Likväl har ni avtalat med varandra muntligen om att hon ska köpa bilen av din pappa, vilket hon inte heller har gjort. Enligt mig indikerar detta att hon, genom att fortsätta använda bilen, är medveten om att hon inte får lov att göra detta om hon inte först betalar för den. Hon är alltså medveten om att hon agerar olovligt.

Det skulle också kunna röra sig om olovligt brukande enligt 10 kapitel 7 § i Brottsbalken (se här). Detta eftersom din f.d sambo har brukat bilen själv och därför har orsakat olägenhet för din pappa, som inte får tillbaka bilen. Likväl kan en bil som används i 4 månader ha orsakats olika försämringar i värde, vilket ska ses som ett "vållande av skada" på bilens värde.

Vad du bör göra med detta som underlag är att du absolut borde polisanmäla din f.d sambo. Oavsett vilket av brotten du, ihop med din pappa, hänvisar till av de två ovanstående tror jag att du har goda förutsättningar att påvisa båda typerna. Båda brotten leder också till skadestånd i enlighet med 2 kapitel 1 § Skadeståndslagen, vilket skulle kunna ge din pappa en del kompensation för bilens värde.

Om du vill kan du också välja att avställa bilen. Detta kommer att resultera i att bilen kommer att anmälas som "icke körbar" och om din f.d sambo skulle stoppas av polis skulle hon köra runt i en bil hon inte får lov att köra runt i. Det skulle också vara bra om din pappa gjorde detta, då han inte kommer riskera att exempelvis få böter eller trängselskatt hemskickat till sig (mer om detta kan du läsa om på Transportstyrelsens hemsida).

Jag hoppas att du har fått lite hjälp på traven och jag ska hålla tummarna för att situationen löser sig för dig och din pappa!

Allt gott, Mvh

Ebba AlkehagRådgivare