Vad kan jag göra när rektorn ljuger om mig till socialtjänsten?

Jag har ett barn med särskilda behov som inte fått den hjälp i skolan som hen har rätt till enligt lagen, något som anmälts och behandlats av skolinspektionen som gett oss vårdnadshavare rätt och skolan har fått ett åläggande. Innan beslutet från skolinspektionen kom gjorde rektor på skolan en orosanmälan till socialtjänsten. Socialtjänstens bedömning efter ett samtal med oss vårdnadshavare var att anmälan saknade grund och ingen utredningen kommer att genomföras.

Nu till min fråga, rektor skriver i orosanmälan som huvudsaklig orsak till orosanmälan "att det föreligger psykisk ohälsa hos mamman". Hon skriver alltså inte att hon misstänker psykisk ohälsa utan sätter på eget bevåg en medicinsk diagnos. Jag uppfattar detta som grovt kränkande. Jag har inte någon psykisk diagnos och uppfattar mig själv som psykiskt frisk. Jag är övertygad om att rektor försöker ge igen för den kritik jag framfört. Det jag undrar är om rektor i sin profession har rätt att sätta en medicinsk diagnos på mig? Jag uppfattar det som grovt kränkande, kan jag gå vidare eller måste jag acceptera att en rektor kommer med oskäliga personangrepp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det jag undrar är om rektorn i sin profession har rätt att sätta en medicinsk diagnos på mig?

Rent juridiskt finns inget som säger vem som har rätt att ställa diagnos. Dock är det självklart så att bara för att rektorn påstår det så är du inte psykiskt sjuk.

Kan jag gå vidare eller måste jag acceptera att en rektor kommer med oskäliga personangrepp?

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan åta rättslig åtgärd mot rektorn.

Det låter som att du undrar om rektorns handlande kan vara en ärekränkning. I brottsbalken (BrB) delas ärekränkningsbrott upp i kategorierna förtal och förolämpning.

Är situationen förtal?

För att något ska räknas som förtal ska handlingen vara menad att utsätta någon för andras missaktning, och den kränkande uppgiften måste ha lämnats till någon annan än den utsatte (5 kap. 1 § BrB). Din situation skulle möjligtvis kunna utgöra förtal, men det kan bli svårt att bevisa.

Det finns dessutom en anmälningsskyldighet för de som jobbar inom skolan att anmäla när de tror att ett barn far illa i hemmet (14 kap. 1 § socialtjänstlagen). I lagparagrafen om förtal står det att om någon var skyldig att uttala sig och visar att uppgiften var sann eller att hen hade skälig grund för den, skall de ej dömas till ansvar (5 kap.1 § andra stycket BrB). Även om det skulle vara så att rektorn var oärlig när hon gjorde anmälan så är det förmodligen lättare för henne att hävda att hon endast utförde sin anmälningsskyldighet än det är för dig att bevisa förtal.

Är situationen en förolämpning?

Gällande förolämpning ska det handla om en situation där kränkningen direkt riktats mot den utsatte. För att ditt fall ska kunna räknas som förolämpning måste du därför kunna visa att rektorn skrev in påståendet för att såra dig snarare än för att få dig att se dålig ut i andras ögon (5 kap. 3 § BrB). Detta kan visa sig vara svårt. Den typ av förolämpning du råkat ut för kan heller inte åtalas av en åklagare, så du måste i så fall själv väcka åtal. Detta riskerar att bli en väldigt dyr och krånglig process som inte rekommenderas om du inte är helt säker på ditt fall.

Felaktig anmälan kan i sig utgöra brott, men bara i vissa fall

Att felaktigt anmäla någon till en myndighet så som socialtjänsten kan vara brottsligt i sig. Detta kallas för falsk tillvitelse eller vårdslös tillvitelse, beroende på om personen som lämnat uppgifterna vetat om eller borde förstått att de var falska. Dock krävs att det du anklagas för skulle vara brottsligt, som misshandel eller att köra bil berusad. I ditt fall påstås dock inte att du skulle begått ett brott. (15 kap. 7 § BrB).

Vad kan du göra?

Förolämpning är din bästa chans till rättslig åtgärd, men även där kan det vara svårt för dig att vinna i ett åtal. Du kan anmäla rektorn till skolinspektionen om du uppfattar att hon uppträtt olämpligt då hon hävdade att du var psykiskt sjuk. Om detta skulle vara en engångsföreteelse är det osannolikt att något skulle åtgärdas, men om det skulle hänt någon annan tidigare finns en chans att de undersöker situationen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Erika RedeliusRådgivare