Vad kan jag göra om arbetsgivaren vägrar att betala ut min lön när jag inte har något skriftligt anställningsavtal?

Hej Lawline!

efter rekrytering process blev jag anställd i ett företag där jobbade jag två månad. När jag frågade arbetsgivaren om avtal och när vi ska skriva kontrakt och få betalt upptäckte jag att arbetsgivaren undvika kommer till företaget och bara skicka arbetsuppgifter via telefon, sms och mail . i slutet av månad vägrade han betala mig efter utförda arbetet. från den dagen jag gick inte till kontoret eftersom han vill inte betal mig. Jag har alla bevis som visa att jag ska jobba där så längre( sms, mail , telefon samtal, utförda arbetet och medarbetare som jobba i företaget …. etc).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig tills oss på Lawline!

Jag kan inte utläsa någon direkt fråga från din text men jag antar att du undrar om du kan göra något åt situationen som uppstått. Jag kommer därför nedan att redogöra för om du kan anses anställd, om du har rätt till lön för ditt arbete samt hur du kan ta vidare frågan.

Anses du vara anställd?

Det ställs inte upp några formkrav i svensk reglering för att en anställning ska anses bindande. Förutsatt att företaget har erbjudit dig en anställning och du har accepterat det, oavsett om det sker skriftligen eller muntligen, så anses ett bindande avtal ha ingåtts mellan dig och företaget.

I ditt fall verkar det som att ni inte har något skriftligt anställningsavtal, vilket kan göra det svårt att hävda att anställning har ingåtts. Däremot verkar det som att du har andra bevis för att kunna styrka att en anställning har ingåtts. Tänk dock på att om du påstår att ett anställningsförhållande funnits är det du som måste bevisa det vid en eventuell tvist (se AD 1999:5).

Har du rätt till lön för ditt arbete?

Förutsatt att du anses anställd och har utfört arbete för arbetsgivaren, har du rätt att få ut lön för det utförda arbetet. När din lön uteblir uppstår en fordran gentemot din arbetsgivare för det belopp som lönen motsvarar. Om din arbetsgivare vägrar att betala ut din lön kan du själv ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och därigenom begära att arbetsgivaren ska betala din lön. Om anledningen till att du inte får ut din lön är att din arbetsgivare har ekonomiska problem, kan du istället ansöka om att få ut statlig lönegaranti.

Hur kan du ta vidare frågan?

Min rekommendation är att du tar frågan vidare till din fackliga organisation, om du är medlem i en sådan. I annat fall rekommenderar jag dig att boka tid med någon av våra kunniga jurister för mer praktisk hjälp.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor och att allt löser sig för dig! Du är varmt välkommen att höra av dig till oss igen om det skulle vara några frågetecken.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare