FrågaEKONOMIÖvrigt13/06/2020

Vad kan jag göra om bank inte vill låna ut till följd av befintligt lån?

Hej.

Jag har varit på banken för att få ett lånelöfte för att köpa en bostadsrätt. Banken sa först att jag fick lånelöfte på 1,8 miljoner. Sedan såg de att jag jag ägde en annan bostadsrätt tillsammans med min pappa, 50% jag och 50% han. Lånet på den bostadsrätten var på 200 000kr och bostadsrätten är värd ca 1,3 miljoner. Trots att han själv betalar av lånet på 200 000kr och själv bor i lägenheten fick jag inte lånelöftet eftersom jag står på lånet för den.

Vad tycker ni man kan göra i detta fall för att kunna få lånelöfte?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dessvärre finns det inte så många alternativ utifrån ett juridiskt perspektiv. Ett alternativ är att din pappa tar över hela lånet så du kan ta det nya lånet. I det fall behöver inte heller någon överlåtelse av bostadsrätten ske. Om detta inte är möjligt är min rekommendation att du vänder dig till andra banker.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare