FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/06/2018

Vad kan jag göra om jag blivit lurad på pengar?

Jag är transkille (född tjej är nu kille) och jag är 17 år. Jag blev kontaktad av en man på messenger som sålde Tostrex, testosteron i gelformat. Jag kom överens med honom om att jag skulle köpa 2 paket (2 tuber a 60g) från honom för 500kr. Detta var den 20 mars och jag swishade honom pengarna. Jag har skärmdumpar av vår konversation och på min swish. Paketet har fortfarande inte kommit och han har slutat att svara på mina meddelanden. Finns det något jag kan göra? Kan jag anmäla honom? Kommer jag också bli åtalad då?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I enlighet med avtalslagen ska alla typer av avtal (såväl skriftliga som muntliga) hållas. Det innebär att ett frångående från vad som har avtalats är att anse som ett avtalsbrott.

Säljaren har erhållit 500kr och i utbyte skulle du erhålla 2 paket tostrex.
Om någon motprestation inte har skett, har du möjlighet att begära tillbaka pengarna.
Är säljaren inte längre kontaktbar har du möjlighet att vända dig till kronofogdemyndigheten (KFM).

Hos KFM kan du ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande. Hur detta går till kan du läsa mer om här.

Här har du möjlighet att bifoga kontoutdrag och de skärmdumpar av den konversation du har.
Det kostar 300 kr att ansöka om ett betalningsföreläggande, men om ansökan går igenom kommer KFM hjälpa dig att driva in pengarna. Dessutom har du, vid en lyckad ansökan, möjlighet att få tillbaka de 300 kr ansökan kostade.

I andra hand har du även möjlighet att polisanmäla och ansöka om en stämning vid tingsrätten. Detta är emellertid ett mer kostsamt alternativ och jag råder dig därför att börja med att ansöka om ett betalningsföreläggande hos KFM.

Hoppas svaret varit till din hjälp och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare