Vad kan jag göra om jag blivit utsatt för brott och polisen inte gör något.

En person lurade min farmor på 90.000 kr genom telefonbedrägeri. Personen fick farmor att godkänna överföringen till personens Swish. Polisen har inte gjort något. Efter egna undersökningar har jag nu fått fram personens adress och ser att personen efter brottet köpt bla en bostadsrätt. Vad är min farmors chans att få upprättelse i detta och tillbaka sina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag kan inte svara på hur stor chansen är att hon får upprättelse, men jag kan svara på vad hon kan göra om polisen inte tar tag i ärendet.

Du kan vända dig direkt till åklagaren istället för polisen. Huvudregeln är att åklagaren har en s.k. absolut åtalsplikt, d.v.s. att åklagaren måste driva förundersökningen och väcka åtal om det finns tillräckliga skäl för det.

Om åklagaren inte vill väcka åtal har din farmor möjligheten att väcka enskilt åtal enligt 20 kap. 8 § rättegångsbalken. En förutsättning är att din farmor angivit brottet och att åklagaren därefter valt att inte väcka åtal. För att väcka enskilt åtal måste bestämmelserna i 47 kap. rättegångsbalken vara uppfyllda, exempelvis att ansökan måste inkomma skriftligen till tingsrätten.

Värt att nämna är att om du som målsägande vid enskilt åtal förlorar målet och den tilltalade frias, ska målsäganden ersätta motparten för dennes rättegångskostnader.

Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med en advokat som har erfarenhet av att vara målsägandebiträde, då denna förmodligen kan ge en mer exakt svar på vilka chanser din farmor har för att få upprättelse.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att allt löser sig för er.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare