Vad kan jag göra om jag upplever av min handläggare som inte har pratat med mig tidigare och har frågat mig väldigt väldigt kränkande frågor ?

Hej !

Vad kan jag göra om jag upplever av min handläggare som inte har pratat med mig tidigare och har frågat mig väldigt väldigt kränkande frågor ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du nämner att tjänstemannen är en handläggare aktualisera förvaltningslagen (FL) som ger uttryck för minimikrav som ska ställas på en handläggning. Handläggning får därmed aldrig vara sämre än de krav som uppställs i förvaltningslagen (detta med undantag i specialreglering).

Att handläggaren inte pratat med dig tidigare innebär att det finns brist i dennes kommunikationsansvar som uttrycks i § 25 FL. Denna princip ger uttryck för rättsprincipen "ingen ska dömas ohörd". Handläggaren ska underrätta part av all material som är av betydelse för beslutet och ge parten möjlighet att yttra sig över materialet. Dock aktualiseras detta endast innan ett beslut fattas (utredningsfas) och kanske inte under initialstadiet.

Att handläggaren ställt väldigt kränkande frågor tyder på en brist i serviceskyldigheten § 6 FL. Här ska myndigheterna bistå allmänheten genom smidig och enkel kontakt och positivt bemötande av myndigheterna. Attitydfrågan är central i god förvaltning och uttryck för professionalism.

Myndigheten är dock inte skyldig i

Rådgivning som privat ombud inom visst område.Ej skyldig att besvara frågor som kräver en omfattande rättsutredning.

Tycker du det föreligger brister i handläggningen kan du skicka in en anmälan till justitieombudsmannen (JO).

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare