Vad kan jag göra om mitt ex vägrar hämta sina saker hos mig?

Om man gått isär med sambo, och stod ensam på kontraktet, hur länge måste man spara exets grejer som de aldrig hämtar? Hen flyttade långt ifrån orten vi bodde och det har gått över 10 år nu. Har flyttat flera ggr sedan uppbrottet men drar fortfarande på exets grejer som lämnats kvar. Bett hen hämta sina saker upprepade gånger, hen säger hen ska lösa men inget händer. Kan jag slänga sakerna nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottsligt att slänga saker som tillhör någon annan.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan slänga sakerna nu efter att det förflutit 10 år sedan han lämnat sakerna hos dig. Eftersom att du inte äger sakerna kan du riskera att göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande eftersom du olovligen tar och brukar sakerna som tillhör ditt ex (8 kap. 8 § brottsbalken)

Ansökan om handräckning

Det du skulle kunna göra är att istället kontakta Kronofogden och ansöka om handräckning. Detta kan ledda till ett beslut om handräckning från Kronofogden som ålägger ditt ex en skyldighet att komma och hämta sina saker från dig. En sådan ansökan kan också leda till att Kronofogdemyndigheten verkställer beslutet vilket innebär att Kronofogdemyndigheten kommer och hämtar sakerna som ditt ex har lämnat hos dig. Mer om detta kan du läsa här. På hemsidan finns även blanketter som du kan fylla i när du ska göra din ansökan. En sådan ansökan till Kronofogden kostar dock 300 kr.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare