Vad kan jag göra om mitt ex vägrar lämna tillbaka nycklarna?

Hej,

Min ex sambo har flyttat ut från min bostadsrätt som jag äger för 1,5 månad sedan. Han är skriven på sin nya adress sedan 1 månad tillbaka. Han vägrar nu att lämna tillbaka nycklarna. Hur kan jag gå vidare? Vad kan jag anmäla honom för?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt omständigheterna i frågan är lägenheten enbart din och ditt ex har flyttat ut samt är skriven på en ny adress. Jag utgår från att ditt ex inte har stulit nycklarna utan att du tidigare gett honom dessa frivilligt.

Eftersom ditt ex har flyttat ska han inte längre anses vara bosatt på adressen, (7 § folkbokföringslagen). Han har därmed ingen rätt att behålla nycklarna eftersom nycklarna nu inte är nödvändiga för att komma in i hans bostad. Vid vägran att lämna tillbaka nycklarna kan han göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, beroende på omständigheterna, eftersom det kan anses att din rätt att nyttja din bostad rubbas om du inte längre har kontroll över vilka som kan komma in i bostaden, (8 kap. 8 § brottsbalken).

Ditt ex har inte rätt att behålla dina nycklar. Du bör i fösta hand göra honom uppmärksamma på att ett brott begås om nycklarna inte lämnas tillbaka, och att du kan välja att gå vidare med rättsliga åtgärder. Hjälper inte det finns möjligheten att polisanmäla honom genom att ringa 114 14. Om du känner dig rädd kan du också överväga alternativet att byta lås in till bostaden.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig för dig!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare