Vad kan jag göra om någon slängt mina saker?

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig och därför tänkte jag fråga om ni kanske har något förslag.

Jag bodde hos min gamla chef och hade mina saker hos henne, men sen slutade jag där och tänkte att jag skulle ha hämtat mina saker. Hon har ringt mig 1gång under sommaren och jag har ringt tillbaka och skickat massa sms men hon vägra svara, så fick jag tag på en annan som jobbar åt henne och då sa hon att chefen hade kastat alla mina saker och att hon hade försökt ringt mig. Jag hade inte sagt något om det handlade om en liten summan med i detta fall så handlar det om ca:25-30000kr.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon gör sig av med saker någon annan äger gör de sig skyldiga till brottet olovligt förfogande. Straffet för olovligt förfogande är böter eller fängelse i upp till ett år (10 kap 4 § brottsbalken). Att hon gjort försök att ringa dig spelar ingen roll.

Vad kan du göra?

Om du verkligen inte kan få tag på din gamla chef och säkerställa att hon faktiskt slängt sakerna så kan du begära handräckning hos kronofogden (4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Hur detta går till kan du läsa närmare om på kronofogdens hemsida. Det kostar 300 kronor att ansöka om handräckning, vilka du kan ansöka om att få tillbaka i själva ansökan. Om din ansökan beviljas kommer kronofogden att kontakta din chef och kräva tillbaka dina saker. Likväl kan din chef ansöka om handräckning för att tvinga dig komma och hämta sakerna (förutsatt att hon inte slängt dem).

Ta fallet till polisen och domstol

Om sakerna är slängda och chefen gjort något brottsligt kan du polisanmäla detta. Om det ändå inte löser sig via förlikning (utanför domstol) och om bevisningen är tillräcklig kan fallet gå till domstol. Om du vinner i domstol kan du få skadestånd för egendomen du förlorat. Oavsett om du tror att du kan vinna i domstol eller ej så kan du polisanmäla händelsen, så kommer någon annan att titta närmare på saken.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare