Vad kan jag som kassapersonal göra om en minderårig försöker handla varor med åldergränsen 18 år?

Hej.

Om en minderåring försöker köpa varor med 18års gräns. Vad har jag rätt att göra då som kassapersonal? Får jag ringa polisen eller något annat jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du eller någon annan arbetar som kassa personal och undrar vad du har rätt att göra när en minderårig försöker handla varor som är belagda med 18 års åldersgräns.

För att ta ett tydligt exempel så kan vi ta köp av tobak som exempel då det är belagt med åldersgränsen 18 år enligt 12 § tobakslagen. Det innebär att det är olagligt för dig som kassapersonal att sälja tobak till en minderårig person. Enligt samma regel så ska du som säljer tobak ta reda på att personen du säljer till verkligen är minst 18 år gammal. Därmed så kan du till att börja med be om legitimation ifrån den som försöker handla. Om personen då inte kan uppvisa en legitimation som styrker att den är minst 18 år eller helt saknar legitimation så kan du neka den att handla varan.

Det är dock inte ett brott för den minderåriga personen att försöka handla varor som är belagda med 18 års gräns, därav så räcker det med att neka den eller dem att handla- istället för att ringa polisen.

Däremot om den eller dem använder sig av falsk legitimation eller liknande så kan det röra sig om ett brott, varav du kan polisanmäla det. Du kan även ringa polisen för hjälp om det skulle uppstå en situation där du känner dig hotad att sälja varor till personer som du försökt att neka försäljning till, på grund av att de inte innehar rätt ålder.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare