Vad kan jag vidta för åtgärder när min granne bevakar mig?

Hej.Jag har problem med en granne,en äldre karl 75 år.Så otroligt ledsamt och barnsligt.Området här består av hyres lägenheter/hus på s.k marknivå.4 hus för varje rad.Jag har min egen tomtbit som jag är mkt glad för,som omringas av buskar som sköts om.Framför min tomt på baksidan så har denne karl sin terrass,och jag har min terrass.I alla åren jag har bott här så har jag upplevt att denne karl bevakar mig,så som går jag ut så gör han likadant.Går jag in så likadant där.Var jag på terassen,han ut på sin terrass och bevaka mig.Är jag på tomten så hänger han över terrassräcket och vakar mig tills alla sysslor är utförda.Nä,nu får det vara nog så jag byggde tak med tillhörande väggar för ett antal år sedan runt terrassen.Hyresvärden hade inga invändningar mot detta.Men han står fortfarande och stirrar/bevakar mig i.o.m att den grinden som till- hör inte är övertäckt med ngt.Hängde upp en pressenning prydligt,som täcker insyn totalt.Det där var inte populärt.Utrop som:Nu ser jag dig,Jag såg dig,Jag ser dig där bakom,Jag ser vad du gör nu,Ska du inte skyla för?,Jag har ringt till Polisen,Jag ska nog se till detta vad du gör.Diverse uttalanden och gliringar och skällsord.Även påhittade anklagelser,så som att jag pekar finger,gapar fula ord o.s.v.Herre tid,jag vet vad den gesten och alla de orden betyder MEN jag använder inte det där själv.Nu sladdrar han ju skitprat till allt och alla så att alla ska tycka illa om en.Prata med han går icke,då han ej svarar.Vad ska jag göra!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på dina frågor regleras i Brottsbalken [BrB].

För mig låter din grannes agerande med spridande av falska uppgifter om dig som något som kan klassificeras som förtal [5 kap. 1§ BrB]. För att din grannes agerande ska räknas som förtal krävs det att han sprider uppgifter om dig som är till för att andra ska tycka illa om dig. Ibland kan det vara tillåtet att sprida uppgifter om någon annan för att få andra att ändra uppfattning om en person, men det är enbart om det är försvarligt och sant eller att hen har skälig grund att lämna uppgifterna [5 kap. 1 § BrB]. För att uppgiftslämnandet ska vara försvarligt krävs det i princip att det skulle utgöra en fara för andra att inte vara medveten om uppgifterna. I ditt fall låter det inte som att din granne har en skyldighet eller att hans uppgiftsspridande är något som kan försvaras. Det spelar ingen roll om uppgifterna om dig är sanna om det inte varit försvarligt att lämna uppgifterna till andra eller om det inte finns någon skyldighet för din granne att sprida uppgifterna om dig [exv. Skyldighet att ge information vid polisförhör eller dylikt]. Om du väcker åtal mot din granne med förtal som bakgrund kan han få betala böter för sitt handlande.

Att han stirrar in i din bostad och tydligt anmärker att det faktiskt är dig han kollar på genom att säga: "jag ser dig, jag ser vad du gör nu" kan aktualisera bestämmelsen om ofredande i 4 kap. 7 § BrB. För ofredande kan din granne dömas till böter eller till fängelse i högst ett års tid. Det krävs dock att vissa förutsättningar är uppfyllda för att något ska klassificeras som ofredande. För det första krävs det att grannen utsätter dig för störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende. För det andra krävs det att din grannes handlande har till syfte att kränka din frid på ett kännbart sätt.

Vad innebär "störande kontakter"?

Vad som bedöms som störande kontakter är olika från fall till fall men domstolen brukar ta hänsyn till vilken tid på dagen kontakterna görs [om det exv. Stör din nattsömn, ditt arbete etc], antalet störande kontakter som gjorts och vad kontakterna har inneburit för dig som utsatt, d.v.s om de varit nedsättande. När det rör situationer där personer sagt massa kränkande saker till den utsatte brukar inte antalet gånger spela så stor roll. I ditt fall har din granne sagt nedsättande saker om dig och det spelar alltså inte så stor roll om det bara skett ett par gånger utan det är främst hur hans kontakter stör dig. För mig låter det som att hans kontakter är väldigt störande då han verkar bevaka dig ungefär hela tiden.

Vad innebär "kränka din frid på ett kännbart sätt"?

Vad som är kännbart har i förarbeten till bestämmelsen beskrivits som något som den utsatte inte rimligen kan tåla. Gärningar som är otrevliga, obehagliga eller ovälkomna men något som den utsatte rimligen kan tåla ger inte straffansvar för den som utsatt en person. Vad en person rimligen kan tåla är en objektiv bedömning som domstolen gör men när det gäller att bedöma om gärningsmannens agerande varit ägnat att kränka offrets frid görs en bedömning med hänsyn till alla omständigheter i varje enskilt fall. Om du väcker talan mot din granne kommer de alltså göra en objektiv bedömning i om du bör tåla att din granne kollar vad du gör på din tomt dagligen och också om din grannes bevakning är ägnat att kränka din frid. I kommentarer till ofredandebestämmelsen står det faktiskt uttryckligen att en person som följer efter någon annan och som står utanför någons bostad vid upprepade tillfällen kan betraktas som "annat hänsynslöst beteende" och kan därmed ses som ofredande på den grunden. Jag skulle vilja säga att utefter den information du gett mig är det sannolikt att din granne kan falla under ofredandebestämmelsen på ett eller annat sätt. Antingen för störande kontakter eller för annat hänsynslöst beteende.

Om din granne skulle anses vara skyldig för både förtal och ofredande kommer de inte dömas var för sig utan en påföljd bestäms gemensamt för båda brotten [30 kap. 3 § BrB].

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag bedömningen att din granne kan dömas för förtal för spridande av falska uppgifter om dig samt för ofredande för sitt ständiga bevakande över din tomt. För att din granne ska kunna bli dömd krävs det givetvis att alla förutsättningar som jag nämnt i min text är uppfyllda och att du väcker åtal mot honom. Om han blir dömd kommer domstolen "lägga ihop" brotten och ge en gemensam påföljd.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare