Vad kan länstyrelsen göra om någon brustit i djuransvar och har flera anmälningar på sig ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Djurskyddslagens regler kompletteras av Djurskyddsförordning (2019:66) som ger föreskrifter bl a för hantering av djur och djurhållning.

Om LSt (länsstyrelsen) bedömer att det finns grund för anmälningarna kan den enligt Djurskyddslag (2018:1192) 9 kap företa olika åtgärder, bl a djurförbud (9:1), avlivning (9;4) och omhändertagande (9:5).

Dessutom kan LSt anmäla till åtal så att åklagare kan besluta att åtala och straff ev utdömas av domstol enligt 10 kap. Vidare kan åklagare besluta åtala för djurplågeri enligt BrB 16:13.

LST:s utredning får innan åtal kompletteras med polisutredning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på lawline!

Med vänlig hälsning,

Gabriella ZakoRådgivare