FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/10/2019

Vad kan makar göra för att undanta viss egendom från bodelning?

Hej.

Vi skall skilja oss. när vi gifte oss tänkte jag inte på att jag hade en sparad förmögenhet på ett bankkonto. Det kontot har legat orört i 12 år. vi har haft egna bankonton och vår delade ekonomi har varit ett gemensamt servicekonto där vi månadsvis fört över pengar för drift av familjen.

Nu vaknade jag upp och insåg att summa pengar som jag avsatt kommer att delas. jag har i dag en miljon på det kontot. Kan jag skriva ett äkteskapsförord på det kontot.

Frun är faktisk med på att det är min pension som ligger där.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör en framtida bodelning mellan makar så kikar vi närmare på äktenskapsbalken (Äktb).

Ja, du kan upprätta ett äktenskapsförord

Genom ett äktenskapsförord kan du och din fru avtala om att pengarna på bankkontot ska utgöra din enskilda egendom och således inte ingå i bodelningen (7 kap. 3 § första stycket ÄktB).

För att äktenskapsordet ska vara giltigt krävs att det är skriftligt, undertecknat av både dig och din fru samt att ni har skickat in det för registrering hos Skatteverket.

Se till att ha pengarna avskilda hela tiden, så att det tydligt framgår vilka pengar det avser och att dessa är enbart dina.

På vår hemsida erbjuder vi enkla avtalsmallar för exempelvis äktenskapsförord, vilket du är mer än välkommen att kika närmare på här https://lawline.avtalsrobot.se/

Har ni redan väckt talan om äktenskapsskillnad kan ni upprätta ett föravtal

I lagen står det också att "makar får inför en omedelbart förestående äktenskapsskillnad avtala om den kommande bodelningen eller om annat som har samband med denna genom ett så kallat föravtal, vilket alltså är ett alternativ om ni redan är väldigt långt gångna i processen att skilja er (9 kap. 13 § första stycket ÄktB).

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och önskar dig en god start på veckan!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare