Vad kan man göra för att få tillbaka sin katt?

En vän till mig har i några år nu tagit hand om en herrelös katt som upphittats av hans bror. Katten är inte märkt, men är på alla vis hans. För några månader försvann katten, och han har nu fått reda på att en person har lämnat katten till en familj då denna personen antog att katten var herrelös. Familjen vägrar kommunicera med min vän om att låta honom se katten för att fastställa att det faktiskt är hans katt. Kan min vän göra något åt detta, eller är situationen hopplös då det saknas öronmärkning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En katt gäller räknas rent juridiskt som en sak. Därför använder man samma juridiska regler som gäller saker när det kommer till djur så som katter.

En möjlighet i detta fall är att använda sig av lagen om betalningsföreläggande och handräckning. En annan möjlighet är att tillämpa brottsbalkens (BrB) regler.

Handräckning
Med handräckning menas att någon åläggs att fullgöra en förpliktelse. Det finns både något som heter vanlig handräckning och något som heter särskild handräckning. I detta fall bör din kompis ansöka om vanlig handräckning hos kronofogdemyndigheten. I ansökan kan din kompis begära att katten ska återlämnas. Vid en sådan ansökan prövas inte om din kompis är den rätta ägaren eller ej, utan det är upp till det andra hushållet att bestrida detta i så fall. Det kanske de kommer att göra. Därför kan det vara bra att skaffa lite bevis på hans ägande av katten.

En ansökan om vanlig handräckning kan avse överlämnande av lös egendom till den rätta ägaren (3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Ansökan om vanlig handräckning ska skickas till Kronofogdemyndigheten (1 § lagen om betalningsföreläggande) Detta alternativ är bra för att få det utrett om det är din kompis katt de faktiskt har eller inte.

Brott?
Den som olovligen tar vad som tillhör en annan person med uppsåt att tillägna sig saken gör sig skyldig till stöld, om handlingen innebär skada, (8 kap. 1 § BrB). Egenmäktigt förfarande är ett brott som innebär att man olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något ( 8 kap. 8 § BrB).

Eftersom de har tagit katten skulle det kunna räknas som en stöld eller ett egenmäktigt förfarande. Detta i och med att det innebär en skada för din vän. Vilket brott det blir beror på om de haft uppsåt (en avsikt eller ett syfte med) att ta katten. I detta fall verkar inte uppsåt ha funnits, eftersom familjen i fråga verkar ha trott att det varit en övergiven katt. Därför är det troligtvis fråga om egenmäktigt förfarande i sådant fall.

Vad han kan göra nu
Det svåra här är bevisning då det saknas någon form av märkning. Men det finns ändå två alternativ som går att använda. Inget av alternativen utesluter det andra, utan de fungerar båda samtidigt. Det ena är att kontakta kronofogden som jag ovan sagt medan det andra är att göra en polisanmälan. Om du vill göra en polisanmälan vänder du dig till polisen på deras telefonnummer 114 14. Det är dock mycket möjligt att polisen inte skulle anse att det är ett brott, därför kan det vara bra att vända dig till Kronofogden. Hur en ansökan om vanlig handräckning går till kan du närmare se på deras hemsida här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga men om du har några följdfrågor kan du alltid ställa en till fråga eller boka en tid med en av våra jurister direkt på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare