FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 30/04/2021

Vad kan man göra när en kollega uppträder obehagligt?

Min teamleader på mitt jobb frågar mig personliga frågor hela tiden. Jag tycker det känns obekvämt, han flörtar. När jag sa ifrån en gång så sa han "släpp taget". Jag kände mig och känner mig orolig för jag vill inte förlora jobbet, att han ska prata dåligt om mig hos vår chef. Jag vill vara kvar på jobbet, men denna teamleader får mig att känna mig såå obekväm. Han har vid flertal gånger kommit fram till mig och gett mig oönskad massage och han komma från ingenstans och typ slå till mig på axeln. Han kallar mig smeknamn och frågar vad jag söker i hos en kille. Dessutom så brukar mina möten vara mycket längre än vad mina kollegors möten med han är.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du kan göra när en teamleader (kollega) behandlar dig på ett sätt som upplevs som opassande samt obehagligt.

Det beteende som du beskriver skulle kunna klassas som sexuella trakasserier. Sexuella trakasserier är ett uppträdande i arbetslivet av sexuell natur som kränker en arbetstagare. Det kan handla om beröringar, tafsningar, skämt, förslag, blickar och liknande som är sexuellt anspelande och ovälkomna (1 kap. 4 § 5 p. diskrimineringslagen). Det är den som blir utsatt för beteendet som avgör om det är ovälkommet eller ej.

Om en arbetsgivare får kännedom om att en arbetstagare anser sig i samband med arbetet ha blivit utsatt för sexuella trakasserier av en annan arbetstagare är arbetsgivaren skyldig att utreda detta och vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra framtida trakasserier, enligt 2 kap. 3 § diskrimineringslagen.

Rådgivning till dig

Till att börja med bör du berätta för din arbetsgivare om dessa händelser och att du upplever dessa som trakasserier. Din arbetsgivare har då en plikt att utreda trakasserierna och vidta åtgärder som förhindrar att liknande händelser inträffar igen. Om du sedan upplever att din arbetsgivare inte tar dina upplevelser på allvar och att hen inte tar sitt ansvar för att förhindra trakasserier på arbetsplatsen råder jag dig att vända dig till diskrimineringsombudsmannen och göra en anmälan om diskriminering. En anmälan kan leda till att en tillsynsutredning inleds. Du kan läsa mer om diskrimineringsombudsmannen här.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare