Vad kan man göra när grannen olovligen beträder ens tomt?

Granne har smygit in på min tomt en natt. Har övervakningskamera som spelat in händelsen och han har hällt ut någon form av vätska på flera av mina träd. Lövträden försämrar hans sjöutsikt och skuggar hans tomt på sommaren.Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga finns i Brottsbalken (BrB).

Hemfridsbrott

Om någon olovligen beträder din tomt är personen skyldig till hemfridsbrott (4 kap. 6 § BrB).

Skadegörelse

Du nämner att din granne har setts hälla ut någon form av vätska på flera av dina träd och att det finns skäl att tro att han har gjort detta för att förstöra dem. I sådant fall kan han även ha gjort sig skyldig till skadegörelse (12 kap. 1 § BrB).

Vad kan du göra?

Eftersom det rör sig om brottsliga gärningar är mitt råd till dig att du polisanmäler det som har hänt. Du kan antingen ringa 114 14 eller tipsa via polisens hemsida (klicka här).

Jag hoppas att allting löser sig och att du har fått svar på din fråga. Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare