Vad kan man göra när man blir felaktigt utpekad som kriminell?

Hejsan... Jag och min chef har kommit i bråk med varandra. Det sluta med att jag sa upp mig pga att jag mådde psykiskt dåligt.. Nu har min föredetta chef börjat sprida rykten om mig på mitt gamla jobb att jag är tjuv mm.. Hur ska jag gå vidare med detta.. Jag antar att det inte är ok att en chef beter sig på detta vis.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är olagligt att påstå att någon begår brottsliga handlingar samt vad man som utsatt kan göra i ett sådant läge.

Det beteende du beskriver skulle kunna utgöra förtal. Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar annan uppgift som syftar till att skada en person anseende hos andra kan göra sig skyldig till brottet förtal (5 kap 1 § BrB). För att ett handlande ska vara kriminaliserat som förtal krävs också att uppgifterna som lämnats typiskt sätt ska vara tillräckliga för att andra människor ska kunna förlora aktningen för den person som uppgiften avser. Uppgifter om att en person "är en tjuv" skulle kunna klassas som uppgifter som typiskt sett är tillräckliga för att andra personer ska uppfatta den utsatte för klandervärd i sitt levnadssätt.

Förtal är ett så kallat målsägandebrott. Detta innebär att åklagare som huvudregel inte får väcka åtal för förtal. Förfarandet ser istället ut så att åtal kan väckas genom initiativ från målsäganden i fråga. Man talar då om så kallad enskilt åtal. Annorlunda uttryckt så är det den som blir utsatt för förtal som kan välja att polisanmäla brottet och kräva att en rättsprocess inleds. Det är dock viktigt att vara medveten om att man vid enskilt åtal riskerar att bli tvungen att ersätta motpartens rättegångskostnader om man förlorar målet. Det kan alltså bli väldigt relativt dyrt att väcka enskilt åtal om man skulle förlora målet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare