Vad kan man göra om ett ex trakasserar en?

Hej

Min partner och sambo har ett ex som hon har två barn med, han har sedan vårat förhållande startade skrivit hundratals nedvärderande mail och saker om henne som att hon skulle vara dålig för barnen, att barnen ska umgås så lite som möjligt med henne och mig, att hon inte har något att erbjuda barnen mer än kärlek och omsorg och att all mer tid hos henne skulle vara förödande för deras barn.

Detta är bara en bråkdel av saker som skrivits och allt finns sparat och dokumenterat då vi försökt polisanmäla honom för detta vid två tillfällen , dock har det lagts ner innan de ens tittat på allt skriftligt bevis som finns.

Hur kan hon få detta att sluta och vad kan man göra allt känns hopplöst!?

Kan man verkligen inte dömas för kränkande mail/förtal eller psykisk misshandel i Sverige eller går det under något annat "brott"

Tacksam för all hjälp och svar som kan leda oss till att något händer.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att din partner blir trakasserad av hennes tidigare partner och du undrar om de finns några åtgärder ni kan vidta för att få honom att upphöra med beteendet.

Det är bra att ni tidigare gjort polisanmälningar. Jag råder er att göra en överprövning (se blankett här) och om det läggs ned upprätta en till polisanmälan med tydliga angivelser och bevis. Även om polisen beslutat att lägga ned anmälan tidigare, innebär inte detta att de nödvändigtsvis kommer att göra så nästa gång. Utifrån informationen i din fråga är det mycket möjligt att han gör sig skyldig till brott genom att agera som han gör. Trakasserier i form av störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende hör till brottet ofredande (4 kap. 7 § BrB). Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Det krävs således uppsåt för att han ska kunna dömas till ansvar. Eftersom din partners föredetta medvetet skickar nedvärderande mail till din partner är det detta brott som skulle aktualiseras.

Av uppgifterna i frågan är det svårt att bedöma allvarligheten i din partners fördettas trakasserier. Skulle de vara av mycket allvarlig slag finns även möjlighet att ansöka om kontaktförbud. Ett kontaktförbud kan beviljas om det finns en klar och konkret risk för att personen trakasserar, förföljer eller begår brott mot dig (1 § 2 st Lagen om kontaktförbud) Utredningar om kontaktförbud ska ske snabbt och beslut fattas vanligen inom en vecka. Om din partner vill ansöka om kontaktförbud kan hon vända dig till sin lokala polis eller åklagarmyndighet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare