Vad kan man göra om grannarna stör en under natten?

Jag bor i bostadsrätt och har i över två år blivit extremt störd av oväsen från granne, dag, kväll, natt, vardag, veckoslut och storhelger såsom t ex jul, nyår och påsk. (Troligen är det näringsverksamhet som pågår.) Jag har skickat 11 brev samt flera mail hittills till brf-styrelsen med info, frågor och störningsjournaler. Styrelsen gör inget för att hjälpa mig. Ordf har skrivit att man avslutat ärendet. När jag skickat mail med störningsjournaler 23 nov -21 till styrelsens mail kom svar från ordf:s privata mail tre timmar senare: "Vi har mottagit dina synpunkter och lämnar dom utan åtgärd." Jag skickade då pappersbrev till samtliga styrelsemedlemmar 4 dec -21. Den 7 dec -21 kom ett svar från ordf:s privata mail: "Du har blivit uppmanad i brev tidigare att INTE skicka brev till varje styrelsemedlem utan att skicka till vår mail. Du har inte hörsammat den uppmaningen utan skickat ut dina störningsbrev till medlemmar i styrelsen igen. Detta uppskattas inte av styrelsen. Du uppmanas igen att INTE skicka brev till enskilda styrelsemedlemmar." Mina frågor är: 1. Har en brf-styrelse laglig rätt att lägga ned ett ärende fastän störningarna fortsätter för fullt och den som blir störd informerar om detta och skickar störningsjou

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Omständigheterna i din fråga:

Att du bor i en bostadsrätt kan tyda på att din granne också gör det. Om så är fallet, blir bostadsrättslagen (brL) tillämplig. Det finns dock många som ingår hyresförhållanden för att kunna bedriva näringsverksamhet. Om så är fallet, blir jordabalken (JB) istället tillämplig. Jag vet inte om din granne är en hyresgäst eller om din granne är medlem i bostadsrättsföreningen, och tänker därför ge dig två svar.

Här kommer mitt första svar, som gäller om din granne är en bostadsrättshavare:

Grannen får inte störa dig:

Grannar får inte störa till den grad att bostadsmiljön eller hälsan hos omgivningen försämras. En bostadsrättshavare måste därför se till så att grannarna inte blir störda på ett sätt som de inte ska behöva tåla, se 7 kap. 9 § första stycket brL. Man gör en objektiv prövning om vilka typer av störningar som rimligen kan tålas av omgivningen, och tar hänsyn till båda parternas perspektiv. Mer specifikt kan hänsyn tas till ljudnivån och tiden på dygnet då störningarna äger rum, se NJA 1991 s. 574. Oväsen kan vara en svårundviklig följd av att bedriva näringsverksamhet. Hänsyn ska dock tas till att (den eventuella) verksamheten ligger bredvid andras bostäder. Du skriver att störningarna är återkommande, har pågått länge och sker under natten. Detta talar till stöd för att störningarna är otillåtna.

Vilka åtgärder ska vidtas och vad har styrelsen för skyldigheter?

Om bostadsrättshavarna stör sina grannar eller sin omgivning, ska bostadsrättshavarna bli informerade om detta och bli tillsagda om att störningarna måste upphöra, se 7 kap. 9 § andra stycket första punkten brL. Om det handlar om en bostadslägenhet inom vilken allvarliga störningar sker, ska socialnämnden i den aktuella kommunen få information om störningarna enligt 7 kap. 9 § andra stycket andra punkten brL och 7 kap. 9 § tredje stycket e contrario (störningarna når i detta fall upp till kravet om att de ska vara allvarliga).

Bostadsrättsföreningen får säga åt bostadsrättshavaren (din granne) att flytta ifall han/hon stör omgivningen, se 7 kap. 18 § första stycket femte punkten brL. Grunden till uppsägning får dock inte klassas som oväsentlig enligt 7 kap. 19 § brL. Föreningen bör varna din störande granne som ett första steg, och ge honom/henne chansen att upphöra med oväsen (om detta sker kan störningen inte längre läggas till grund för förverkan (att din granne går miste om bostaden)), se 7 kap. 21 § brL.

Vad kan man göra om styrelsen inte lyssnar?

Du har fått svar om att styrelsen lämnat dina synpunkter utan åtgärd. Detta är inte tillåtet med hänsyn till din beskrivning av vilken sorts störning det rör sig om, (7 kap. 9 § brL). Att styrelsen känt till de återkommande störningarna och inte agerat på detta, kan klassas som ett åsidosättande av deras skyldigheter gentemot dig, se 7 kap. 4 § brL. Du kan därför ha rätt till en nedsatt årsavgift. Även skadestånd kan aktualiseras (du har skickat 11 brev + mail men inte fått någon hjälp). Eftersom föreningen efter din tillsägelse inte fixat problemet så snart det kunnat ske, och eftersom störningarna beskrivs vara av väsentlig betydelse, kan du även välja att frånträda din bostadsrätt, se 7 kap. 4 § brL som hänvisar till 7 kap. 2 § brL.

Här kommer mitt andra svar, som gäller om din granne är en hyresgäst:

Grannen får inte störa dig

En hyresgäst får inte heller störa omgivningen till den grad att bostadsmiljön eller hälsan hos omgivningen försämras, se 12 kap. 25 § JB. Det ska göras en objektiv prövning om vilka typer av störningar som rimligen kan tålas av grannarna.

Vad har hyresvärden för skyldigheter?

Hyresvärden ska informera hyresgästen om störningarnas otillåtlighet och underrätta socialnämnden ifall det är fråga om en bostadshyresgäst, se 12 kap. 25 § andra stycket JB. Om hyresgästen bara använder lägenheten för att bedriva näringsverksamhet är dock kravet på att det ska handla om en bostadshyresgäst inte uppfyllt. Då behöver inte socialnämnden informeras.

Hyresvärden får säga upp sitt avtal med hyresgästen på grund av störningarna, se 12 kap. 42 § första stycket femte och sjätte punkten JB.

Vad kan man göra om hyresvärden inte lyssnar?

Om din grannes hyresvärd inte klassar störningarna som allvarliga, kan du vända dig till den hyresnämnd där bostaden ligger. Hyresnämnden kan då ta ställning till huruvida störningarna uppfyller de krav som uppställs i lagen för att något ska klassas som en otillåten störning eller ej. Om din granne är en hyresgäst, är det den här blanketten som du kan fylla i och skicka in till hyresnämnden. Om din granne är en bostadsrättshavare, gäller mitt första svar.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare