Vad kan man göra om hyresgäst drar sig ur innan avtal är påskrivet?

Hej, jag har muntlig och skriftlig (sms) överenskommelse med hyresgäst om att hyra ut min lägenhet i andra hand. Datum och avgift var bestämt, även det finns på print. När jag skickade hyresavtal och bad få återkoppling meddelade tilltänkt hyresgäst att han ångrat sig och hittat annat boende.

Kan jag driva detta ärende juridiskt och vad är sannolikheten att jag vinner eventuell tvist?

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för hur situationen kring ert avtal ser ut och sedan för vad du kan göra nu. Sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Har ni ingått ett giltigt avtal?
Eftersom du och hyresgästen har kommit överens om att han ska hyra din lägenhet har ni ett avtal tillsammans. Då det inte finns något formkrav på dessa avtal blir det omedelbart giltigt när ni kommit överens om alla detaljer. Det måste alltså framgå tydligt att hyresgästen samtycker till priset och övriga villkor. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftlig men kan vara svårare att bevisa. Ifall hyresgästen har sagt/skrivit att han vill hyra lägenheten under de datum och till det pris som du erbjudit honom har ni alltså ingått ett bindande avtal tillsammans.

Vad kan du göra nu?
Frågan är vilka kostnader du har lidit/kommer att lida av att hyresgästen brutit ert avtal? Antagligen handlar det om en minskad hyresinkomst för din del. Är det exempelvis så att du nu förlorar en månadshyra för att det tar tid att hyra ut lägenheten till någon annan har du rätt att kräva ersättning för denna summa. Om du lidit andra kostnader av att han brutit ert avtal har du rätt till att få dessa kostnader ersatta också. I första hand bör du alltså vända dig till hyresgästen och meddela att eftersom han brutit ert avtal kräver du ersättning för dina kostnader och att du annars kommer ta ärendet vidare till tingsrätten. Ifall han vägrar betala är ditt sista alternativ att ta ärendet till tingsrätten. Ifall du har bevis för att avtalet har ingåtts så har du bra chanser att vinna en eventuellt tvist, men det kommer ändå kosta dig endel pengar. Ifall ditt krav handlar om en summa på under 22 750 kr, vilket jag utgår ifrån att det gör, kommer det röra sig om ett förenklat tvistemål, se här. Det kommer då kosta dig 900 kr att ansöka om stämning. Sedan får man i princip alltid stå för sina egna rättegångskostnader i ett förenklat tvistemål. Eventuellt kan du få ersättning för detta genom din hemförsäkring. Min rekommendation är att du ser det som en sista utväg att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Ifall du väljer att göra det bör det röra sig om en relativt stor summa pengar som gör det värt besväret och du bör även kolla upp så du kan få eventuella rättegångskostnader täckta genom din hemförsäkring.

Sammanfattning
Av allt att döma har ni ingått ett bindande avtal tillsammans. I första hand bör du höra av dig till honom och kräva att han betalar dina kostnader eftersom han brutit avtalet. Gör han inte det kan du skicka iväg ett formellt kravbrev där du tydligt skriver hur mycket du kräver i ersättning, på vilka grunder och att ifall han inte betalar kommer du ta ärendet vidare till tingsrätten. I sista hand kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten men detta bör du se som en sista utväg, även om jag tror att du skulle ha goda chanser att vinna en eventuell tvist. Du bör enbart ta ärendet till tingsrätten ifall det handlar om en tillräckligt stor summa pengar för att det ska vara värt besväret och att du kollar upp så du kan få eventuella rättegångskostnader täckta genom din hemförsäkring.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare