Vad kan man göra om hyresvärden inte vill höja värmen?

Hej jag bor i en lägenhet som jag hyr och det är jättekallt inomhus, runt 16 grader och ofta ännu kallare. Finns det ingen gräns för hur kallt det får vara i en lägenhet? Hyresvärden vägrar höja värmen och som krav på att höja värmen säger hyresvärden att han kan höja värmen med villkoret att jag får betala mer i hyra. Är det verkligen lagligt det hyresvärden gör och säger? Det är fullständigt orimligt kallt här inne enligt mig och totalt oacceptabelt! Om jag tar upp detta med hyresgästföreningen men inget görs ändå, vad gör jag då? Är en privat hyresvärd om det spelar roll

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga handlar om en hyresrätt blir 12 kap. jordabalken (JB) tillämplig, som också brukar kallas hyreslagen.

Hyresvärden är skyldig att höja temperaturen
Huvudregeln är att hyresvärden är skyldig att hålla lägenheten i ett fullt brukbart skick under hyrestiden (12 kap. 15 § och 12 kap. 9 § JB). Att det är en privat hyresvärd gör ingen skillnad. Ett rimligt krav är att det inte ska vara för kallt. Rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten säger att lägenhetstemperaturen ska ligga mellan 20 och 24 grader och inte långvarigt understiga 18 grader då det kan utgöra en risk för hälsan, så temperaturen i din lägenhet är helt klart för låg. I en bostadslägenhets lägsta godtagbara standard ingår det att den är försedd med kontinuerlig uppvärmning (12 kap. 18 a § sjätte stycket första punkten JB). Hyresvärden kan alltså inte kräva en högre hyra utan är skyldig att se till att din lägenhet uppnår den lägsta godkända nivån.

Du har rätt till ersättning för den tid lägenheten är i bristfälligt skick
För den tid din lägenhet är i bristfälligt skick har du dessutom rätt till skälig nedsättning av hyran (12 kap. 11 § och 12 kap. 16 § JB). Detta eftersom utgångspunkten är att du som hyresgäst inte ska behöva fullgöra din del av avtalet om inte hyresvärden fullgör sin del. Tiden börjar löpa från den dagen du anmälde bristen till hyresvärden fram tills att bristen har åtgärdats.

Vart du kan vända dig
Om din hyresvärd inte går med på att höja temperaturen kan du vända dig till kommunens miljöförvaltning som kan ställa krav på fastighetsägaren att kontrollera temperaturen och åtgärda problemet. Du kan också vända dig till hyresgästföreningen om du är medlem hos dem. Ytterligare en möjlighet som finns är att ansöka till hyresnämnden att hyresvärden ska tvingas att åtgärda problemet så att lägenheten uppnår lägsta godkända standard (12 kap. 18 a § första stycket).

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare