Vad kan man göra om man inte får tillbaka sovartiklar från exet?

Hej! Det är så att jag har separerat med min tjej och har en del saker kvar hos henne som jag inte får tillbaka och undrar om det är möjligt att få tillbaka sakerna? Jag bodde inte hos hennes föräldrar men jag sov bara hos henne mycket. det rör sig om sov artiklar och badrumsartiklar, problemet är att det inte finns kvitton

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att du har hamnat i en besvärlig situation. Din fråga tolkar jag som att inte har bott, men ändå sovit mycket hemma hos din tjej eller hemma hos henne och hennes föräldrar, samt att du inte fått tillbaka vissa sov- och badrumsartiklar. En aspekt som var svår att förstå var om du tidigare försökt tagit kontakt med tjejen. Om du inte gjort det, så är mitt råd inledningsvis att du ska göra det och förklara att du vill ha dina saker. Lagen som blir tillämplig i ditt fall blir brottsbalken (1962:700) (BrB), eftersom att det kan röra sig om att ett brott har begåtts.

Ditt ex har inte rätt att vägra dig att få tillbaka sakerna

Först och främst så är det inte okej att vägra dig från att få tillbaka sina saker. Brottet som skulle kunna aktualiseras är olovligt förfogande, vilket framgår av 10 kap. 4 § brottsbalken. Anledningen är att du är ägare och din ex-tjej har kontroll över sov- och badrumsartiklarna. Eftersom du inte får tillbaka sakerna så kan man tolka situationen som att din rätt till dem berövas.

Efter att du har kontaktat din ex-tjej vid flera tillfällen och inte fått ett svar så finns det andra möjligheter. Du kan nämligen vända dig till kronofogden för att begära en s.k. handräckning. En förutsättning till det är dessvärre att det finns bevis, alltså exempelvis kvitton på att artiklarna är dina. Att man kan begära handräckning framgår av 4 § första punkten i lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Du kan inte själv ta tillbaka artiklarna

Trots att artiklarna är dina kan du själv inte bara t.ex. bryta dig in i hennes bostad och ta dem. Då skulle du själv kunna göra dig skyldig till brott. Om du olovligen skulle ta sakerna hos din tjej utan samtycke (trots att de är dina) så kan du göra dig skyldig till självtäkt enligt 8 kap. 9 § BrB.

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis förstår jag att det är en besvärlig situation för dig. För att lösa den råder jag dig att kontakta din ex-tjej och förklara att situationen är allvarlig enligt dig, och att du vill ha tillbaka dina saker. Om hon vägrar att ge tillbaka dem, så kan du begära handräckning hos kronofogden. Det förutsätter dock att du har bevis, t.ex. kvitton vilket du inte hade. För att kunna nå framgång hos kronofogden råder jag dig därför att leta rätt på kvittona. Annars blir det svårt att nå framgång med din situation. Kom dessutom ihåg att du inte själv, utan samtycke, kan hämta hem artiklarna. Då riskerar du att göra dig skyldig till brott.

Jag hoppas att din situation kommer att lösa sig!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare