Vad kan man göra om man inte får tillbaka utlånade pengar?

Jag undrar en sak.

Jag lånat ut lite pengar då till en person. Sen fick jag en samtal av personen att jag skulle få tillbaka pengarna som personen hade lånat. Å att personen sa att personen va skyldig mig 7000kr som jag inte visste att det va så mycket. Först skulle jag få 1000kr i månaden. Sen sa personen att jag skulle få hela summan. Som jag skulle ha fått föra veckan men inte fått dom än.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon har en skuld till dig som du inte får betalt för, kan du ansöka om hjälp för att driva in skulden. Detta görs genom att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det som händer då är att Kronofogden skickar ett föreläggande till personen som är skyldig dig pengar. Om mottagaren inte invänder mot betalningskravet kan Kronofogden meddela ett beslut om att personen ska betala den aktuella skulden samt även verkställa beslutet dvs. driva in skulden. För att kunna ansöka om ett sådant föreläggande krävs det att skulden är förfallen till betalning dvs. att sista datumet för betalningen har passerat.

Du kan ansöka om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats, antingen genom deras e-tjänst eller genom att fylla i en blankett.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare