FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/12/2021

Vad kan man göra om man misstänker att djur far illa?

Jag misstänker en svensk hunduppfödare för att kupera öronen på sina hundar. Då flera hundar som bär kennel prefixet har kuperade öron men är uppfödda i Sverige. Rasen är inte SKK eller FCI godkänd och därför kan jag inte vända mig till SKK för att göra en orosanmälan. Hur går jag till väga. på en av hundarnas instagram finns bilder från december 2019 där valpen har hela öron, nästa bild är från februari 2020 och då har valpen kuperade öron.

Vad kan jag göra ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Att utföra öronkupering på hundar är ett brott i Sverige och något du som privatperson kan göra är en polisanmälan. Du kan även kontakta länsstyrelsen om du misstänker att djuret far illa. Här är även en länk till en sida som har bra information om just din fråga

Djurskyddslagen

Öronkupering på hundar är olagligt i Sverige och straffet är böter eller fängelse i högst två år, ( 4 kap. 2 § djurskyddslagen och 10 kap. 1 § djurskyddslagen). Öronkupering har ansetts innebära ett ingrepp som utsätter djuret för onödigt lidande, särskilt då kupering av öron anses vara en meningslös stympning vars enda uppgift är att tillfredsställa en trend (en så kallad "lyx- eller modeoperation"), (SOU 1938:36).

Övrigt

Det kan dock vara möjligt att kenneln utför kuperingen på sina hundar utomlands och för att detta ska vara olagligt även i Sverige finns det ett krav på dubbel straffbarhet. Kravet innebär att en bestraffning i Sverige generellt förutsätter att det handlar om en gärning som också utgör brott i det land där gärningen utfördes.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare