Vad kan man göra om någon vägrar lämna tillbaka egendom som tillhör annan?

När jag skulle flytta till en annan ort så fick jag förvara mina möbler (säng, soffa, köksredskap m.m) hos min syster så länge. Nu när jag kan hämta det igen, har jag fått reda på att hon använder mina saker, bland annat sängen. Och hon svarar inte mig och låter inte mig hämta dom. Vad kan man göra för att få tillbaka sina grejer? Det finns inga papper eller något på att det tillhör mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Särskild handräckning

Om någon vägrar lämna ut saker som tillhör någon annan kan man ansöka om särskild handräckning hos kronofogden. Det som dock krävs från dig är att du har skriftlig bevisning som visar din rätt, exempelvis kvitton, avtal eller liknande handlingar. Du skriver dock att det inte finns några papper som visar att möblerna tillhör dig vilket innebär att kronofogden troligen kommer att avslå din ansökan. Om du har något skriftligt avtal eller ett vittne som kan intyga att du förvarat möblerna hos din syster funkar det också annars som bevis. Du kan prova att ansöka om särskild handräckning och se hur kronofogden kommer att bedöma ärendet. En ansökan kostar 300 kr.

Polisanmälan

Det du också kan göra är att polisanmäla händelsen. Eftersom din syster vägrar lämna tillbaka egendom som tillhör dig kan det vara fråga om ett olovligt förfogande enligt 10 kap. 4 § brottsbalken som hon gör sig skyldig till. För att hon ska dömas för brottet krävs att hon vidtagit åtgärd med egendom som hon har i besittning men till vilken äganderätten tillkommer någon annan. I detta fall har hon dina möbler i sin besittning och genom att vägra lämna ut dem har hon vidtagit en åtgärd.

Mitt råd till dig skulle därmed vara att du dels ska ansöka om särskild handräckning samt att du ska polisanmäla händelsen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny. Du är även välkommen att boka tid med en av våra erfarna jurister för mer ingående juridisk rådgivning här.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare