Vad kan man göra om säljaren drar sig ur försäljningen efter att vi vunnit budgivningen?

Hej, vi har budat på en bostadsrätt och vunnit budgivningen, allt överenskommet via sms, mail och per telefon, vi har bokat tid för kontraktsskrivning och fått det färdiga kontraktet för att syna via Mail (allas personuppgifter, info om bostaden samt pris mm samt legitimerat oss till mäklaren via BankID för att komma åt detta) dock inget underskrivet iom att tiden för detta är imorgon.

Nu fick vi ett sms om att ett dolt bud inkommit och att kontrakt är skrivet med denna budgivare.

Är det ok att göra så mot oss??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni lagt högsta budet på en bostadsrätt och bestämt en tid med säljaren för att underteckna köpekontraktet. Innan ni hunnit skriva på kontraktet har säljaren dock valt att inte fullfölja försäljningen till er på grund av ett senare inkommit bud. Ni undrar därför om säljaren har rätt att göra så.

Köp av bostadsrätt kräver skriftligt köpekontrakt

När det gäller köp av bostadsrätter krävs det bland annat ett skriftligt köpekontrakt som undertecknats av både köpare och säljare för att båda parter ska vara bundna av försäljningen, se 6 kap 4 § bostadsrättslagen (här). Det finns ingen lag eller liknande som bestämmer hur en budgivningen ska gå. Däremot finns det vissa grundläggande utgångspunkter som gäller.

Först och främst är bud inte bindande. Detta betyder att man som köpare när som helst kan ångra sig om denne lagt ett bud, förutsatt att inget köpekontrakt är påskrivet. Säljaren har i sin tur rätt att bestämma när, till vem och till vilket pris som ska gälla för försäljningen. Detta betyder alltså också att säljaren inte är skyldig att sälja till den spekulant som "vunnit" budgivningen, även om det får sägas vara absolut vanligast att säljaren säljer till den spekulant som lagt högsta budet. Eftersom bud inte är bindande är budgivningen inte formellt avslutad förrän ett köpekontrakt är påskrivet av både köpare och säljare. Kommet det in ytterligare bud innan köpekontraktet är påskrivet är säljaren fri att avgöra om denne vill ta det senaste budet eller inte.

Sammanfattning

Även om det såklart är tråkigt att säljaren valt att anta ett senare lagt bud, är det säljarens rätt att avgöra vem som ska få köpa bostadsrätten. Både köparen och säljaren får frånträda den stundande försäljningen fram tills dess att köpekontraktet är påskrivet.

Sofia EdvardssonRådgivare