Vad kan man göra om sitt myndiga barn inte flyttar ut?

Hej,

Jag har en särbo som har en son som är 20 år, och vägrar att flytta hemifrån. Dessutom så misshandlar han henne dagligen både psykiskt och vid tillfällen även fysiskt. Detta har hållit på i åratal. Hon har nu fixat en lägenhet åt honom där han har skrivit på kontraktet och har tillgång till den från 1/10 2020. Vidare så har hon fått honom att skriva på flyttanmälan till Skatteverket som hon precis lämnat in. Har även ordnat med allt annat praktiskt till lägenheten. Han talar nu om för henne att han kommer att flytta i sin egen takt och det bestämmer han själv oavsett tid. Hon orkar som sagt inte en minut till och ska iväg till sjukhuset för en gastroskopi då läkaren tror att hon har ett magsår. Vad kan hon göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Föräldrars underhållsskyldighet
En förälder är underhållsskyldig för sitt barn tills dess att barnet är arton år, eller tjugoett år om barnet fortfarande går i skolan (7 kap. 1 § Föräldrabalken). Det innebär att om din särbos son inte går i skolan, är din särbo inte längre underhållsskyldig för sin son. Hon behöver således inte längre försörja sin son.

Avhysning med hjälp av kronofogdemyndigheten
Eftersom hon inte längre behöver försörja sin son, behöver hon inte låta honom bo hos henne. Om sonen vägrar flytta kan hon därför vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om avhysning, kallat vanlig handräckning (3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I ansökan kan hon begära att Kronofogdemyndigheten verkställer beslutet om avhysning, vilket innebär att de ser till att sonen flyttar ut. Det tillkommer en avgift om 300 kronor. Vid avhysning krävs grund för varför man vill avhysa någon. När det gäller exempelvis hyresgäst eller inneboende kan det krävas ett avtalsbrott mot hyresavtalet. Jag rekommenderar därför att ni kontaktar Kronofogdemyndigheten för att kontrollera ifall något sådant behövs för att kunna avhysa din särbos son. Skulle så vara fallet kan ni enkelt upprätta ett muntligt eller skriftligt avtal, om sonen kräver det, med din särbos son där ni kan uppställa krav på exempelvis att betala hyra (12 kap. 2 § Jordabalken).

Sammanfattning
Din särbo kan ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten för att få sin son att flytta. Jag rekommenderar att ni kontaktar Kronofogdemyndigheten för att kontrollera om ni behöver ett hyresavtal för att ansöka om avhysning. Vill ni ha vidare hjälp med ärendet är ni varmt välkomna att boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare