Vad kan man som konsument kräva av försäljaren när det är fel i en vara?

Hejsan! En liten fråga. Min pappa har köpt en begagnad bil för 15.000 kr hos en mindre bilfirma. Och nu är det så att nyckel till bilen inte fungerar längre. Pappa köpte först ett nytt batteri till dosan då han trodde att det var den som var slut. Men den funkar ändå inte. Då prövade pappa att öppna det som vanligt med nyckel i bildörren. Men det gick inte heller. Så nu kan han inte använda bilen, och han köpte den i lördags 9 juli. Han fick oxå bara en nyckel. När pappa ringer till dom så säger dom bara att den funkade när du va här. Så vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Ni har rätt att kräva att bilfirman avhjälper felet, vilket praktiskt sätt bör innebära att de fixar bilnyckeln eller ger er en ny bilnyckel.

Konsumentköplagen

Då din far köpt bilen hos en bilfirma, som jag antar är en näringsidkare, så är det konsumentköplagen som gäller, (1 § Konsumentköplagen). Enligt lagen så råder det en presumtion om att alla fel på en vara som sålts från en näringsidkare till en konsument redan funnits där innan försäljningen, om felet visar sig inom sex månader från köpet, (20 a § Konsumentköplagen). Det ligger alltså på bilfirman att bevisa att felet uppkommit efter ni köpt bilen. Att bilnyckeln är felaktig verkar det inte finnas några tvivel om då den inte fungerar och om inte bilfirman kan bevisa att ni har orsakat felet kan ni ställa flera krav på bilfirman. Påföljder som ni som konsumenter kan använda er av är i första hand avhjälpande och senare omleverans, prisavdrag, hävning eller skadestånd, (22-30 § Konsumentköplagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare