Vad kan ombudskostnaderna bli i en tvist och allmänt om lån

Min Exsambo har tvingat mig ta lån i mitt namn till hans spelmissbruk. Hur mycket kommer det kosta att ta det i rätten som ett civilmål? Och vad kommer att hända?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det enklaste sättet att besvara din fråga om hur mycket det kommer kosta att ta ett sådant mål till rätten är att det beror på. Faktorer som kan påverka prisbilden är kostnaden för ombudet, tid och målets omfattningen. Det finns alltså ingen fast summa som jag kan säga till dig.

Vad gäller angående lånen`

Huvudregeln är att den som skriver på en lånehandling är skyldig att betala för det lån de tagit. Det innebär att om du på eget bevåg tagit ett lån så är du betalningsskyldig för detta. Långivaren har inget intresse i om det är du eller din exsambo som har spenderat pengarna.

Om du har en överenskommelse med din man om att han ska betala tillbaka lånet är det en angelägenhet mellan er två. Banken kommer inte ta hänsyn till detta förhållande. Om ni har ett bevisbart avtal mellan er finns det en möjlighet att skicka ärendet till kronofogden och begära ett betalningsföreläggande i syfte av att driva in din mans skuld till dig (för lånet).

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare