FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/07/2018

Vad kan påföljden troligen bli

Hej!

Om en polis stannar en person med 5 gram

THC (Hasch) och Dexamfetamin 2 tabletter 5mg vad skulle påföljden troligen bli?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte att ge dig ett svar på vad som är troligt straff för din del endast utifrån hur din fråga är utformad. Däremot kan jag här nedan redogöra för hur rätten går tillväga för att avgöra frågor om påföljd.

Rätten ska först bestämma ett straffvärde (helt utan subjektiva förutsättningar) inom ramen för den straffskala som återfinns i varje brottsparagraf utifrån dessa tre lagbestämmelser 29:1, 29:2 och 29:3 brottsbalken. Efter att fastställt exempelvis ett straffvärde på 1 år så ska rätten efter det beakta ett straffmätningsvärde där de beaktar personliga förutsättningar som får straffvärdet att minska som exempelvis din ålder som ger rabatt på straff. De lagrum som aktualiseras är 29:5 och 29:7 brottsbalken. Efter att beaktat detta så kanske rätten nu har ett straffmätningsvärde på 1 år istället och nu ska de bestämma påföljd utifrån straffmätningsvärdet. Du som är tilltalad för flera brott kommer få en gemensam påföljd för de olika brotten om rätten finner dig skyldig 30:3 brottsbalken. Vid val av påföljd så föreligger ett antagande om att påföljd inte bör vara fängelse 30:4 brottsbalken. För att detta antagande ska brytas och rätten ska få döma till fängelse så ska något av dessa omständigheter vara uppfyllda:

- om vi har ett straffmätningsvärde på minst 12 månader

- om det är ett artbrott (brott som anses särskilt samhällsfarliga)

- om den tilltalade gjort sig skyldig till brott innan

Utöver detta antagande om att påföljd inte bör vara fängelse så finns det ännu en bestämmelse rätten ska beakta för den som begått brått innan han/hon fyllt 21 år, 30:5 andra stycket brottsbalken. Enligt den lagen så får rätten bara döma till fängelse om det finns särskilda skäl. Som särskilda skäl så ser rätten bland annat till straffmätningsvärdet och risken för återfall.

Sammanfattningsvis så går det att säga att det krävs mycket för att rätten ska kunna döma till fängelse, istället ska rätten först beakta påföljder som framstår som mer proportionerliga, som exempelvis samhällstjänst, villkorlig dom, skyddstillsyn eller ungdomsvård. Det är även värt att beakta om personen tidigare är straffad.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp,

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare