FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/01/2020

Vad kan straffet bli för grov olovlig körning, rattfylla och narkotikabrott?

Hej, jag undrar vad kan man få för straff för grov olovlig körning, ratfylla och två fall av ringa narkotikabrott? Personen har upprepadde fall i sitt brottsregister och suttit redan en månad i fängelse tidigare för en av sina domar. Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan straffet bli för grov olovlig körning, rattfylla och två fall av ringa narkotikabrott?
Utgångspunkt
Det är alltid domstolen som i slutändan bestämmer vad det ska bli för straff när en person har begått brott. När domstolen bestämmer vad straffet ska bli så är det många olika faktorer som påverkar till exempel omständigheterna i fallet, vilken ålder personen har och om personen är tidigare straffad. Jag har inte tillräckligt med information för att kunna ge dig ett svar på vilket straff som kan bli aktuellt i detta fall. Det jag kan göra är att berätta vad det står i lagen att man kan få för straff för dessa typer av brott.

Vad står det i lagtexten?
Olovlig körning och rattfylla är brott som hittas i lag om straff för vissa trafikbrott.

Den som kör ett körkortspliktigt fordon utan körkort begår brottet olovlig körning (se 3 § i lag om straff för vissa trafikbrott). Begår man brottet grov olovlig körning kan man dömas till fängelse i högst 6 månader.

Den som kör ett motordrivet fordon efter att ha intagit alkohol eller narkotika döms för rattfylleri (se 4 § i lag om straff för vissa trafikbrott). Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader. Det ska tilläggas att rattfylleri är ett sådant brott som domstolen tenderar att se allvarligt på och därför brukar fängelsestraff utdömas.

Regler om narkotikabrott hittas i narkotikastrafflagen. Begår en person ringa narkotikabrott är straffet böter eller fängelse i högst 6 månader (se 2 § narkotikastrafflagen).

Sammanfattning
Det går som sagt inte att ge dig ett svar på vilket straff som kan bli aktuellt utan det är domstolen som kommer avgöra det. Alla brott som har begåtts har böter och fängelse i sin straffskala. Om jag skulle göra en gissning så kan personen som begått dessa brott förvänta sig ett kortare fängelsestraff .

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare