FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/12/2020

Vad kan straffet bli för någon som utger sig för att vara polis?

Om man har gjort något olagligt och så kommer det fram en vanlig mäniska som inte är polis och han visar upp en polis bricka som han har lånat av en polis vad kan straffet bli för han då

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är olagligt och vilket straff någon kan få som utger sig för att vara polis. Regler om detta hittar du i brottsbalken (BrB).

Att någon låtsas vara polis till exempel genom att visa upp en polisbricka som inte tillhör hen är brottsligt. Detta kallas föregivande av allmän ställning och kan leda till böter eller fängelse i högst 6 månader, eller om brottet anses grovt till 2 år (17 kap 15§ BrB).

Skulle du ha fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare