Vad kostar ansökan om fullföljd skilsmässa och hur lång tid tar det innan skilsmässan går igenom?

Kostar det något att lämna in en fullföljd av skilsmässan ? Efter att den ena parten blivit delgiven efter fullföljd hur lång tid tar det innan skilsmässan går igenom?

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter betänketiden på antingen minst 6 månader eller högst 12 månader måste en begära fullföljd om en fortfarande vill skiljas. När minst 6 månader gått kan du alltså, antingen tillsammans med din f.d make/maka eller var för sig, begära fullföljd av skilsmässan. Exakt datum när detta är möjligt står på tingsrättens beslut om betänketid.

Vad kostar en fullföljd skilsmässa?

Den enda obligatoriska kostnaden som följer av en skilsmässa är ansökningskostnaden till tingsrätten på 900 kronor (vilket ni redan betalat om ni nu ska ansöka om fullföljd). Givetvis kan andra kostnader uppstå under skilsmässan, tex bodelningsförrättare om ni ska bodela, men detta är som sagt något parterna då själva väljer och har ingenting med själva ansökan att göra. Kort och gott kostar alltså själva fullföljden ingenting!

Hur lång tid tar det för en fullföljd skilsmässa att gå igenom?

Att säga en exakt tid för när en fullföljd skilsmässa går igenom ("vinner laga kraft") är svårt att säga, då handläggningstiderna kan variera väldigt mycket dels beroende på vilken tingsrätt en tillhör, men också beroende på hur stor belastning den specifika tingsrätten har för tillfället. I vanliga fall brukar en dock kunna räkna med minst ett par veckor. Eventuellt skulle du kunna ringa tingsrätten i fråga och fråga vad deras handläggningstid är för tillfället för att få ett mer specifikt svar!

Jag hoppas att du känner att du har fått din fråga besvarad, skulle så inte vara fallet är du mer än välkommen tillbaka till oss! Du kan antingen lämna en kommentar nedan eller skicka in en ny fråga så ska vi göra vårt bästa!

All lycka till i framtiden och ta hand om dig!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare