Vad kostar det att upprätta ett testamente och var kan testamentet förvaras?

Hej! Vad kostar det att upprätta ett testamente? Var förvaras sedan testamentet? Jag är en ensamstående kvinna utan barn. Vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka regler gäller?

Regleringen gällande arv och testamente går att finna i ärvdabalken (ÄB). I ÄB anges bland annat olika krav på hur ett testamente ska vara utformat för att vara juridiskt bindande.

Vad kostar det att upprätta ett testamente?

För att upprätta ett testamente kan det vara bra att vända sig till en juristbyrå för att försäkra sig om testamentets giltighet. Kostnaden för det här varierar och det blir enklast för dig att kontakta en byrå för att få ett prisförslag. Exempelvis kan du boka tid hos oss på Lawline för ett kostnadsförslag för upprättande av testamente.

Var kan ett testamente förvaras?

Det finns inga regler kring vart ett testamente ska förvaras. På så vis kan orginalet av testamenthandlingen förvaras precis var som helst. Emellertid kan det vara bra att förvara originaltestamentet på ett säkert ställe hos en oberoende part, t.ex hos en juristbyrå, i ett bankfack eller hos en begravningsbyrå. Det här för att testamentet ska kunna hittas och verkställas efter personens bortgång. Kostnader för förvaring varierar beroende på förvaringsform. Det kan även nämnas att vissa delar ut kopior av testamentet till sina anhöriga för att vara säkra på att testamentets existens klargörs.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare