Vad krävs för att bli sambo med någon i annat land?

Hej! Min pojkvän vill flytta till mig i Sverige och vi tänkte bo sambo. Han är EU medborgare. Behöver han nån uppehållstillstånd eller kan bara flytta in och folkbokföra sig hos mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring uppehållstillstånd finns i Utlänninglagen och det är från den jag kommer utgå.

Att bosätta sig med någon i ett annat land

Om en person vill flytta till ett annat land med anledning av anknytning till anhörig, behöver ha ett uppehållstillstånd. Det kan vara att man planerar att gifta sig eller bli sambo (5 kap. 3 a§ p1 Utlänninglagen). Det går alltså inte att endast flytta hit och folkbokföra sig.

Krav för uppehållstillstånd

För att få sådant uppehållstillstånd krävs att personen som en ska bo med i Sverige är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd. Det finns också ett försörjningskrav, som innebär att personen i Sverige ska kunna försörja båda. Det innebär att båda två ska kunna leva i rimlig standard och ha en tillräckligt stor bostad (5 kap. 3 b§ Utlänningslagen). Mer om försörjningskravet kan du läsa om här. Ett sista krav är att den som ska flytta till Sverige kan styrka sin identitet. Detta görs vanligen genom att uppvisa ett giltigt pass.

Det ska även framgå att ert förhållande är seriöst och att inga andra särskilda skäl talar för att tillstånd inte ska ges. Andra särskilda skäl kan vara exempelvis om det finns risk att någon i förhållandet far illa eller kommer att fara illa.

Hur ansöker man om uppehållstillstånd?

Här är instruktioner på Migrationsverkets hemsida om hur en ansökan på webben kan göras. Där finns också mer information kring hur hela processen går till m.m.

Lycka till! Jag hoppas att detta gav svar på din fundering.

Vänligen,

Erica LagerRådgivare