FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/07/2019

Vad krävs för att det ska vara en gåva enligt skatterätten?

Hej

Följande min förfrågan om arv undrar jag hur det fungerar med gåvoskatt. Det jag vet är att gåvoskatt är borttagen. Hur fungerar det i praktiken i Sverige där systemet är så noga med skatt? Kan jag exempelvis överlåta min bostad till min fru i form av en gåva eller överföra pengar till hennes konto. Hur vet banken att det är frågan om gåva? Hur ser proceduren ut?

MVH

Majid

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande skatt och regleringen kring detta finner vi i inkomstskattelagen (1999:1229). Det stämmer att gåvor är skattefria i Sverige (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Dock måste vissa kriterier vara uppfyllda för att en överföring ska räknas som en gåva. Det krävs att det är är en förmögenhetsöverföring som görs, att överföringen görs med avsikten av att vara en gåva samt att överföringen görs frivilligt.

Du beskriver att du önskar ge en fastighet till din fru som gåva. Förutsatt att ovanstående krav är uppfyllda så finns det även formkrav på gåvan. När det handlar om fast egendom (bostad) så träder Jordabalkens (1970:994) regler in. Det som främst akutaliseras är att att det ska vara ett skriftligt köpeavtal där det framkommer att överlåtelsen sker utan någon ersättning från motparten (4 kap. 29 § samt 4 kap. 1 § Jordabalken).

Skulle du däremot föra över en summa pengar till din fru är det istället Äktenskapsbalken (1987:230) som aktualiseras. Här krävs det att gåvan förs över och gåvokriterierna ovan är uppfyllda alternativt att överföringen har registrerats som en gåva hos Skatteverket (8 kap. 1 § och 16 kap. 2 § Äktenskapsbalken). Vid en registrering kommer banken kunna se att överföringen inneburit en gåva.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare