Vad krävs för att dömas för bedrägeri?

Hej! Jag sålde en bok för under 500kr inklusive frakt och pga dåligt mående, minne osv kom jag mig inte för att skicka iväg boken. Jag blev då polisanmäld för bedrägeri och kontaktade då köparen och erbjöd mig skicka boken eller betala tillbaka summan, köparen valde då att få tillbaka pengarna och drog tillbaka anmälan men polisen måste ändå göra en utredning för misstanke om ringa bedrägeri. Jag har aldrig begått ett brott och det har aldrig funnits en tanke om bedrägeri. Boken finns kvar. Vad är mina chanser att bli friad från denna misstanke? Bör jag ansöka om en offentlig försvarare till förhöret hos polisen? Jag är ensamstående med ett barn från födseln och har fast anställning.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du främst vill veta hur dina chanser att bli friad från åtalet för bedrägeri. Jag kommer att hänvisa till brottsbalken (BrB) som innehåller regler om brott och straff.

Vad krävs för att dömas för bedrägeri?

För att dömas till bedrägeri krävs enligt 9 kap. 1 § BrB att:

1. Någon genom vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet

2. Handlingen/underlåtenheten ska innebära vinning för gärningsmannen och ska för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är.

Det måste således finnas ett samband mellan vilseledandet och dispositionen. I ditt fall har överenskommelsen med köparen betraktats som ett vilseledande och transaktionen på 500 kr inneburit vinning för dig och skada för köparen.

Viktigt att notera dock är att det endast är gärningar som begås uppsåtligen som kan anses utgöra brott om inte annat finns föreskrivet (1 kap. 2 § BrB). Eftersom annat inte är föreskrivet i bestämmelsen om bedrägeri måste gärningsmannen ha uppsåt till gärningen för att hen ska dömas till bedrägeri.

Med beaktande av vad du skriver så har du inte haft uppsåt till att vilseleda någon. Du kan således inte dömas för bedrägeri om inte åklagaren lyckas visa att du haft uppsåt till vilseledandet och att vilseledande skulle innebära skada för köparen och vinning för dig. Hur rätten kommer att döma i uppsåtsfrågan kan jag tyvärr inte svara på. Om det känns bättre för dig kan det även påpekas att åklagaren måste visa att det är ställt bortom rimligt tvivel att du begått brottet och därmed haft uppsåt till handlingen.

Bör jag ansöka om en offentlig försvarare till förhöret hos polisen?

Du har rätt till en offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet och om det finns risk för annan påföljd än böter eller villkorlig dom (21 kap. 3 a § rättegångsbalken). Eftersom du står misstänkt för bedrägeri har du rätt till en offentlig försvarare.

För att tillåtas ha med sig sin offentliga försvarare till ett förhör bör man ansöka om det. Det är förundersökningsledaren som sedan beslutar om vem som får närvara eller inte. En försvararen har dock rätt att närvara vid förhöret om det kan ske utan men för utredningen (23 kap. 10 § 1 st rättegångsbalken).

Gällande om du bör ha en offentlig försvarare till förhöret hos polisen kan sägas att det oftast kan kännas tryggt att ha någon med sig till förhöret. En offentlig försvarare ska se till att dina rättigheter upprätthålls och att du känner till dina rättigheter samt är införstådd på vad som sägs. Det kan dessutom vara tryggt att veta att det är någon annan än du själv i rummet som bevakar dina intressen. Jag skulle således rekommendera att du ansöker om en offentlig försvarare till förhöret hos polisen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. För ytterligare vägledning eller funderingar är du också varmt välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare