Vad krävs för att en kosovansk medborgare ska kunna besöka Sverige?

Min man bor i kosovo och jag hans fru bor i Sverige,jag har besökt honom 2 gånger där han bor,får han lov att besöka mig i Sverige om han har ekonomi att kunna åka tillbaka efter 3 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga kommer jag att utgå från att din man är medborgare i Kosovo. Ett visum behövs för en person som vill besöka Sverige under en kortare tid och max 90 dagar (2 kap. 3 § utlänningslagen (UtlL)). Om din man skulle vilja stanna längre än så behöver han ansöka om någon sort av uppehållstillstånd, till exempel på grund av arbete eller anknytning till en person i Sverige (2 kap. 5 § UtlL). Kosovo är ett av de länder vars medborgare behöver ha ett visum vid inresa till Sverige. Alltså krävs det att din man har ett visum för inresa i Sverige och han behöver därmed söka ett sådant för att ha möjlighet att besöka dig i Sverige. Här är det viktigt att påpeka att en visumansökan måste göras och beviljas innan han reser in i Sverige. En ansökan kan göras hos en svensk ambassad eller generalkonsulat i det egna landet.

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare