Vad krävs för att en styrelse i en ekonomisk förening ska få fatta beslut?

Vi är en BRF och har en styrelse på 4 personer och 2 suppleant. Jag är ordinarie och min fru är suppleant. Jag och min fru har presenterat ett förslag på utbyggnad av våran lägenhet med allt det innebär, juridiskt, praktiskt och ekonomiska för föreningen. Det beslutas att frågan skall tas upp vid en extrastämma när övriga medlemmar kunnat diskutera. Då beställer dessa 3 övriga styrelseledamöter juridisk hjälp för rådgivning som kostar 8594kr.

Frågan är. Är detta lagligt eller korrekt att bekosta från från föreningens kassa utan att höra med övriga styrelseledamöter.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är invecklad och jag svarar efter bästa förmåga.

En styrelse får normalt inte fatta beslut i en fråga om inte alla styrelseledamöter fått en chans att delta i ärendets behandling (21 § 7 kap. Lagen om ekonomiska föreningar). Det innebär att samtliga styrelseledamöter ska ha en chans att sätta sig in i ett ärende innan man fattar beslut. Paragrafen hindrar att några styrelseledamöter fattar beslut utan att inkludera resten av styrelsen. Det finns ett undantag i fall att det är omöjligt för en styrelseledamot att delta i ett ärendes behandling (t.ex. om denna är sjuk och inte kan delta). Att bryta mot lagen kan straffas (1 § 22 kap. Lagen om ekonomiska föreningar).

Under årsstämman ska frågan om ansvarsfrihet tas upp. Att en styrelse får ansvarsfrihet innebär i praktiken att stämman godkänner det styrelsen har gjort och avsäger sig rätten till eventuella skadestånd. Om du tycker beslutet är felaktigt bör du under frågan om ansvarsfrihet lyfta resten av styrelsen agerande. Röstar sedan minst 10% av medlemmarna mot ansvarsfrihet kan man senare starta en separat process för att utkräva skadestånd av de styrelsemedlemmar som agerat fel. Att man nekas ansvarsfrihet innebär inte att man blir skadeståndsskyldig, men om man som styrelse får ansvarsfrihet så försvinner möjligheten till skadestånd. Du hittar mer lättläst information här.

Jag rekommenderar att du talar med resten av styrelsen och förklarar varför deras agerande inte är tillåtet. I bästa fall väljer de då att betala ur egen ficka, i värsta fall får du i ett senare skede se över möjligheterna till att kräva skadestånd å föreningens vägnar.

Jag hoppas att detta var till hjälp och önskar dig lycka till!

Ebba PlantingRådgivare