Vad krävs för att ett hemfridsbrott ska anses vara begånget?

Angående ev. hemfridsbrott: jag 74-årig kv. pensionär har en 30-årig kvinna tillfälligt inneboende sedan 7 veckor och tror hon har "smugglat in" en man i sitt rum utan min vetskap. Är det redan hemfridsbrott eller måste jag be personen gå först för att det ska räknas som hemfridsbrott?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om mannen har begått hemfridsbrott. Regler om hemfridsbrott finns i brottsbalken. Jag tänkte först gå igenom vad som krävs för att en person ska begå ett hemfridsbrott för att sedan berätta vad som gäller i ditt fall.

Vad krävs för att det ska räknas som ett hemfridsbrott?
Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad döms för hemfridsbrott (4 kap 6 § brottsbalken).

Personen måste antingen intränga eller kvarstanna i bostaden. Att intränga innebär att ta sig in i bostad genom att övervinna ett hinder av fysisk eller psykisk art. Det är ett inträngande att gå in i en bostad även om dörren är olåst.Att kvarstanna innebär helt enkelt att stanna kvar i bostaden.

Det räcker dock inte att personen har inträngt eller stannat kvar i bostaden utan det måste också ske olovligt. Personen ska alltså inte haft lov av den som bor i bostaden. Om flera personer bor i bostaden och en utomstående person stannar kvar eller tränger in i bostaden mot en av bostadsinnehavarnas vilja kan det vara olovligt även om någon annan av innehavarna samtycker till att personen är kvar där.

Förutom de ovanstående kraven måste personen ha uppsåt till att han olovligen inträngde/stannade kvar i bostaden. Det kan enklast beskrivas så att personen visste om att han olovligen inträngde/stannade kvar i bostaden.

Har ett hemfridsbrott begåtts i ditt fall?
I ditt fall är det inga problem att konstatera att mannen har inträngt och/eller stannat kvar i din bostad då han gått in i bostaden och uppehållit sig där under en tid.

Sen till frågan om intrånget/kvarstannandet har skett olovligen. Straff för hemfridsbrott komma i fråga om någon utomstående person med den ena boendes samtycke, men mot den andra boendes vilja tränger in eller stannar kvar i en bostad som används gemensamt. Detta göra att "olovligen kravet" kan vara uppfyllt trots att kvinnan bjudit in mannen eftersom att det var mot din vilja.

Det som kan bli problematiskt med att kvinnan bjudit in mannen är att mannen kanske inte hade uppsåt till att olovligen intränga/stanna kvar i bostaden. Mannen kanske trodde att han fick vara där för er båda. Om du i detta skede sagt till honom att gå men han trots tillsägelsen hade stannat kvar hade mannen från och med tidpunkten för tillsägelsen vetat om att han var där olovligt. Efter en sådan tillsägelse hade det varit svårt för mannen att påstå att han inte visste om att han fick vara i bostaden.

Sammanfattningsvis
Om mannen visste om att han inträngde/stannade kvar i bostaden mot din vilja är det ett hemfridsbrott trots att du inte bett honom att gå. Om mannen visste om att det är olovligt är det ett hemfridsbrott redan när mannen går innanför dörren.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare