FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/10/2020

Vad krävs för att fotboja?

Kan en person som beviljas fotboja kunna arbeta i sitt eget företag som sysselsättning, då det krävs ett arbete för att få fotboja?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ha nyligen besvarat en liknande fråga och kopierar här in svaret:

Vem kan få fotboja?

Det är kriminalvården som gör bedömningen i det enskilda fallet vem som lämpar sig att få ha fotboja istället för fängelsestraff. Generellt gäller att man inte har fått ett fängelsestraff som överstiger sex månader (1§ lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Man ska då under övervakningen vara skötsam, försöka försörja sig och rätta sig efter föreskrifter som Kriminalvården föreskriver. Man ska även avhålla sig från alkohol och droger, och man kan även var skyldig att lämna blod-, urin och andra prover under övervakningen (4§ lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Den dömde ska under övervakningen följa föreskrifter som Kriminalvården meddelar, om var man bor, arbetsställning, utbildning eller annan sysselsättning, hur den dömde får vistas utanför bostaden och liknande (8§ lag om intensivövervakning med elektronisk fotboja).

I ditt fall

Det framgår inget av förarbetena till lagen vilken typ av sysselsättning som ska vara okej, men det ska vara något som är förenligt med en intensivövervakning. Det tolkar jag som att det bara är en fördel om man har ett arbete som man kan jobba hemifrån i. Jag tror nog inte att det är ett eget företag, är så avgörande för frågan, utan snarare vilken typ av företag och hur lämpligt och effektivt det kan kombineras med en övervakning. Reser man mycket i jobbet exempelvis, skulle det kanske kunna vara en sak som gjorde det oförenligt. Men kriminalvården gör en bedömning i varje enskilt fall, och jag tror nog att det är bättre att du vänder dig med frågan till Kriminalvården för att få ett bättre svar. Lagen föreskriver inget speciellt om vilken typ av sysselsättning eller jobb man ska ha, utan Kriminalvården gör en enskild bedömning av detta. Du kan läsa mer om fotboja på Kriminalvårdens hemsida.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare