FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/07/2021

Vad krävs för att kunna göra en polisanmälan?

Hej. Jag har efter en längre tids avsiktliga störningar börjat föra en logg över trakasserier från grannarna ovanför, för att kunna anmäla dem för ofredande (på uppmaning av polisen). Jag känner igen fotstegen baserat på hur tungt de går, och kan således differentiera mellan fadern, sonen och dottern/modern. Problemet är är att även om sonen är den enda som är minderårig, så kan jag inte alltid avgöra om det är dottern eller modern, och därtill så kommer automatiskt funderingar kring om man ens kan anmäla en hel familj för ofredande på det sättet? Vad behövs för att jag ska kunna anmäla, och vem riktar jag den mot? Tackar för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur gör man en polisanmälan?

För att göra en polisanmälan kan du antingen ringa 114 14 eller besöka en polisstation. De enda uppgifter du behöver ge polisen vid anmälan är ditt personnummer och information om vad som hänt och när det hänt.

Vad händer efter att du lämnat in din polisanmälan?

När polisen fått in en anmälan ska polis eller åklagare bedöma möjligheterna att utreda brottet. De beslutar sedan om en förundersökning ska inledas eller inte. Om de väljer att inleda en förundersökning är polisens nästa steg att utreda vad som hänt och vem som kan vara skyldig till brottet. Under förundersökningen kommer förhör ske med dig, den misstänkta och eventuella vittnen. Om det under utredningen visar sig att inget brott begåtts eller att det inte finns tillräcklig bevisning så kommer förundersökningen att läggas ned. Om det istället anses att ett brott begåtts och att det finns tillräckliga bevis så kommer åklagaren besluta om att väcka åtal vilket innebär att domstolen kommer pröva målet vid en rättegång.

Sammanfattningsvis behöver du inte rikta din anmälan mot en specifik person, men det hjälper polisen vid en eventuell utredning om du kan berätta om händelsen så detaljerat som möjligt - här är det därför till fördel att du fört en logg över störningarna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare