Vad krävs för att som anhörig till EU-medborgare bli folkbokförd i Sverige?

Vad krävs för att bli folkbokförd och få ett svenskt personnummer? Min väninna har uppehållsrätt som anhörig till eu-medborgare men skatteverket vill inte folkbokföra henne. Vi har överklagat till förvaltningsrätten. Hon har skickat in diverse dokument som visar att dom har levt i ett samboförhållande både här i Sverige och i ett annat land. Hans lönespec, flygbiljetter mm. Vad mer behövs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om folkbokföring
När man har flyttat till Sverige från utlandet och planerar att bo här i ett år eller mer ska man i de flesta fall även vara folkbokförd här. När man blir folkbokförd får man ett svenskt personnummer och registreras som bosatt på en fastighet och en adress. Dessutom registreras ens civilstånd och ens eventuella relation till maka eller make, barn och förälder.

För att kunna bli folkbokförd måste man anmäla att man har flyttat till Sverige. Det görs via ett personligt besök på ett av Skatteverkets servicekontor. Då ska alla i familjen som flyttar till Sverige vara med, även barn.

När man tillhör en familj som bor eller ska flytta till Sverige
När man följer med eller flyttar till en familjemedlem som redan har uppehållsrätt här i Sverige kan man ha uppehållsrätt om man följer med eller flyttar till familjemedlemmen, precis som din väninna har. För att bli folkbokförd måste hon då:

-Kunna visa att hon ska bo i Sverige i minst 1 år -Kunna visa upp handlingar som styrker att hon har uppehållsrätt i minst 1 år -Kunna visa att hon och den hon flyttar till verkligen lever i ett samboförhållande genom exempelvis ett intyg som styrker att de bott tillsammans innan flytten till Sverige, ett registerutdrag från ett annat lands folkbokföring där deras relation finns registrerad, ett köpekontrakt på en gemensam bostad eller ett hyreskontrakt för gemensam bostad där de båda står med.

Avslutningsvis
Eftersom jag inte vet vilka dokument din väninna har skickat in och inte är det svårt att avgöra varför Skatteverket inte vill folkbokföra henne. Antagligen är det något dokument som fattas men i så fall ska det preciseras av Skatteverket. Skatteverket är en förvaltningsmyndighet som har en skyldighet att hjälpa till och ge tydlig information. På den här sidan kan ni läsa mer om vad som krävs för att bli folkbokförd i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare