Vad krävs för att undgå ansvar för narkotika innehav?

Hej!

Jag blev lobad i somras utanför en nattklubb som jag var på den kvällen. och då pissade jag positiv på

Kokain amfetamin mdma och benzo. Jag vet inte hur jag har fått i mig detta och det har jag även sagt i polisförhöret. Jag fick nyligen hem på mer om att kammaråklagaren fattat beslut om att det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal jag är ostraffad och är 19 år och har jobb.

Vad tror ni kommer att hända i rättegången för mig?

Mvh Oskar mycket tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i narkotikastrafflagen.

För att undgå ansvar för narkotikabrott ska företeelsen vara grovt oaktsam och av ringa grad 3 a § . Det är svårt utifrån din fråga att avgöra hur utfallet i din situation kommer bli utifrån det du tar upp i frågan, det är en rad omständigheter som vägs in i bedömningen i dessa sammanhangen.

Den som döms för ringa narkotikabrott kan dömas till böter eller sex månaders fängelse vid ringa innehav för personligt bruk 2 §. Om du inte haft någon narkotika på dig vid tillfället så kommer troligtvis händelsen rubriceras som ringa. Det kan dock vägas in att du haft många olika narkotikaklassade preparat i dig samt att dessa betraktas som särskilt tung narkotika. Således kan det rubriceras som narkotika brott av normalgraden.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare