Vad krävs för att vara sambos i juridisk mening?

Jag har en partner med samordningsnummer. Vi skulle vilja bli sambo. Hur går vi till väga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår din fråga vill du veta vad som krävs för att betraktas som sambos i juridisk mening.

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från sambolagen (SamboL).

För att vara sambos i lagens mening krävs att ni är:

Två personerNi bor stadigvarande tillsammansNi i ett parförhållandeNi har ett gemensamt hushåll (1 § SamboL).

Det krävs inte att man är svensk medborgare eller har ett svenskt personnummer för att rent juridiskt vara sambos. Du och din partner är alltså sambos om ni uppfyller dessa krav.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Jenny VibergRådgivare