Vad krävs för ensam vårdnad?

Om man har delad vårdnad och en förälder flyttar 100mil från barnen. Träffar dom ca 10-15 dagar per år. Kan då jag som är boendeförälder kräva full vårdnad? Känns väldigt fel att ha delad vårdnad med någon som i princip aldrig träffar sina barn. Vad krävs för att jag ska kunna få full vårdnad? Mamman som flyttat vägrar skriva över vårdnaden så måste gå vidare med ärendet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad av barn hittar du i föräldrabalken.

Utgångspunkten är barnets bästa

Det är rätten som beslutar om ändring av vårdnad (6 kap. 5 § föräldrabalken). Vid bedömning av om vårdnaden ska vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna så är det vissa punkter rätten fäster särskilt avseende vid. Vad gäller frågor om vårdnad behandlas dessa alltid utifrån vad som är bäst för barnen (6 kap 2a § föräldrabalken).

Vad krävs för ensam vårdnad?

Det är viktigt att komma ihåg att det finns en grundinställning om att gemensam vårdnad är att föredra framför ensam vårdnad, så att barnet får en god kontakt med båda sina föräldrar.

Vid bedömning om vad som är bäst för barnet ska det fästas särskilt avseende vid risken för att barnet utsätts för övergrepp, olovligen förs bort eller annars far illa. Hänsyn ska även tas till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § andra stycket föräldrabalken). Vidare ska vid bedömningen av frågan om vårdnaden ska vara gemensam eller anförtros hos en av föräldrarna ska rätten fästa särskilt avseende vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet (6 kap. 5 § andra stycket föräldrabalken). Även barnets vilja (över 12 år) har stor betydelse för domstolens bedömning.

Din möjlighet till ensam vårdnad- enskild bedömning ska göras i varje enskilt fall

Vill du ha ensam vårdnad om barnen så tittar domstolen först och främst på om mamman på något sätt är olämplig som vårdnadshavare. Vidare tittar domstolen på er förmåga att samarbeta och om det kan anses vara bättre för barnen att ha en ensam vårdnadshavare. Domstolen beaktar även hur stort behov barnen har av att ha två vårdnadshavare samt barnets vilja i de fall barnen är äldre.

Innan domstolen tar ett beslut om ensam vårdnad måste de beakta alla tidigare nämnda omständigheter, sammanväva dessa och ta ett beslut. Det är inte enkelt att bedöma i vad som är barnets bästa då varje familjesituation är unik. Du kan heller inte påverka dina möjligheter till ensam vårdnad utan det är något domstolen bestämmer utifrån er familjesituation. I och med att det är många omständigheter som ska beaktas och en enskild bedömning ska göras i varje enskilt fall så är det svårt att säga hur domstolen kommer att bedöma i just ditt fall. Det är dock viktigt att ha i åtanke att domstolens utgångspunkt alltid är att döma till fortsatt gemensam vårdnad, eftersom det i de flesta fall anses vara det bästa för barnet.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare